Disse tre trollbandt et stort publikum i Hagesund og Stavanger. F.v. Tore Næss, Lisbeth Dreyer og Arnodd Håpnes.

Alle elsker trær

I hvert fall mange nok til å fylle Lille Maritim i Haugesund og Mostun Natursenter i Stavanger. Tre foredragsholdere, hvorav to forfattere, underholdt 160 tilhørere onsdag og torsdag 12 og 13.september.

Bak arrangementet "Helaften om trær" sto Naturvernforbundet sammen med kommunene Tysvær, Karmøy, Haugesund og Stavanger. I tillegg ble arrangementet støttet av Rogaland fylkeskommune og Fylkesmannen i Rogaland.

Programmet appellerte til de fleste som er opptatt av skog og trær: Forfatteren og biologen Arnodd Håpnes fortalte om skogens store verdi for naturmangfold og klima. Håpnes mente det var viktig å verne de siste restene av gammelskog der det mest verdifulle naturmangfoldet finnes. Karbonbindingen er også størst i gammelskogen, særlig i jordsmonnet i skogbunnen. En stor andel av de utryddingstruete artene i Norge er knyttet til gammelskogen, fortalte Håpnes.

Forfatteren og fotografen Lisbeth Dreyer tok publikum med på en fotografisk reise til trær og miljøer av trær som har en kulturhistorisk dimensjon. Det er knyttet både historier og viktige tradisjoner til trær som det er viktig å ta vare. Trær er kulturminner og de er høyt verdsatte skulpturer i landskapet mange steder.

Landets første heltidsansatte arborist, Tore Næss fra bymiljøetaten i Oslo kommune ga tilhørerne dyp innsikt i bytrærnes utfordringer. Trærne hører hjemme i skogen, men må tilpasse seg et hardt liv på små arealer i en forurenset by. I tillegg kan de utsettes for ulike påkjenninger fra bylivet, blant annet uheldige gravinger i rotsonen. Oslo kommune har fire arborister som skal ta vare på 15 000 bytrær som er kartlagt i en database.

Til foredragene i Haugesund kom det hele 90 tilhørere. I Stavanger kom det 50 pluss 20 planleggere som var med på en fagsamling på dagtid.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.

Espedalsstølen 4 starten på veien

ATV-vei i verneområde

02.11.2017

Øvre Espedal Velforening har bygd mer vei i Frafjordheiane landskapsvernområde enn de fikk lov til av verneområdestyret. Miljøvernorganisasjoner ber styret om å vurdere politianmeldelse og krav om retting.