Disse tre trollbandt et stort publikum i Hagesund og Stavanger. F.v. Tore Næss, Lisbeth Dreyer og Arnodd Håpnes.

Alle elsker trær

I hvert fall mange nok til å fylle Lille Maritim i Haugesund og Mostun Natursenter i Stavanger. Tre foredragsholdere, hvorav to forfattere, underholdt 160 tilhørere onsdag og torsdag 12 og 13.september.

Bak arrangementet "Helaften om trær" sto Naturvernforbundet sammen med kommunene Tysvær, Karmøy, Haugesund og Stavanger. I tillegg ble arrangementet støttet av Rogaland fylkeskommune og Fylkesmannen i Rogaland.

Programmet appellerte til de fleste som er opptatt av skog og trær: Forfatteren og biologen Arnodd Håpnes fortalte om skogens store verdi for naturmangfold og klima. Håpnes mente det var viktig å verne de siste restene av gammelskog der det mest verdifulle naturmangfoldet finnes. Karbonbindingen er også størst i gammelskogen, særlig i jordsmonnet i skogbunnen. En stor andel av de utryddingstruete artene i Norge er knyttet til gammelskogen, fortalte Håpnes.

Forfatteren og fotografen Lisbeth Dreyer tok publikum med på en fotografisk reise til trær og miljøer av trær som har en kulturhistorisk dimensjon. Det er knyttet både historier og viktige tradisjoner til trær som det er viktig å ta vare. Trær er kulturminner og de er høyt verdsatte skulpturer i landskapet mange steder.

Landets første heltidsansatte arborist, Tore Næss fra bymiljøetaten i Oslo kommune ga tilhørerne dyp innsikt i bytrærnes utfordringer. Trærne hører hjemme i skogen, men må tilpasse seg et hardt liv på små arealer i en forurenset by. I tillegg kan de utsettes for ulike påkjenninger fra bylivet, blant annet uheldige gravinger i rotsonen. Oslo kommune har fire arborister som skal ta vare på 15 000 bytrær som er kartlagt i en database.

Til foredragene i Haugesund kom det hele 90 tilhørere. I Stavanger kom det 50 pluss 20 planleggere som var med på en fagsamling på dagtid.

Årets andre utgave av Rygjavern

21.09.2017

Rygjavern holder koken. Årets andre utgave fikk medlemmene i postkassen i slutten av august. Nå kan du laste ned og lese bladet på PC'en din.

60 personer

Utleie Inge Steenslands Hus

21.09.2017

Mange har allerede oppdaget at det går an å leie Inge Steenslands Hus, nybygget vårt på Mostun natursenter. Her kan du finne ut mer om priser og utleievilkår.

Side 20 flom

Over og ut for olje og gass?

31.08.2017

Må vi fase ut oljevirksomheten for å nå våre klimamål? Eller skal vi lete mer for å opprettholde virksomheten i uoverskuelig framtid? Vi tar debatten på Mostun natursenter lørdag kl 16 til 18. 11 partier kommer. Kommer du?

Rekordstort program i høst!

31.08.2017

Aldri tidligere har vi hatt et større høstprogram enn i år. Foredrag på torsdager, familieaktiviteter på søndagene og mye mer. Programmet omfatter Mostun natursenter i tillegg til friluftshuset Orre og friluftshuset Kvassheim. Flere av arrangementene er i regi av Besøkssenter våtmark Jæren.