Disse tre trollbandt et stort publikum i Hagesund og Stavanger. F.v. Tore Næss, Lisbeth Dreyer og Arnodd Håpnes.

Alle elsker trær

I hvert fall mange nok til å fylle Lille Maritim i Haugesund og Mostun Natursenter i Stavanger. Tre foredragsholdere, hvorav to forfattere, underholdt 160 tilhørere onsdag og torsdag 12 og 13.september.

Bak arrangementet "Helaften om trær" sto Naturvernforbundet sammen med kommunene Tysvær, Karmøy, Haugesund og Stavanger. I tillegg ble arrangementet støttet av Rogaland fylkeskommune og Fylkesmannen i Rogaland.

Programmet appellerte til de fleste som er opptatt av skog og trær: Forfatteren og biologen Arnodd Håpnes fortalte om skogens store verdi for naturmangfold og klima. Håpnes mente det var viktig å verne de siste restene av gammelskog der det mest verdifulle naturmangfoldet finnes. Karbonbindingen er også størst i gammelskogen, særlig i jordsmonnet i skogbunnen. En stor andel av de utryddingstruete artene i Norge er knyttet til gammelskogen, fortalte Håpnes.

Forfatteren og fotografen Lisbeth Dreyer tok publikum med på en fotografisk reise til trær og miljøer av trær som har en kulturhistorisk dimensjon. Det er knyttet både historier og viktige tradisjoner til trær som det er viktig å ta vare. Trær er kulturminner og de er høyt verdsatte skulpturer i landskapet mange steder.

Landets første heltidsansatte arborist, Tore Næss fra bymiljøetaten i Oslo kommune ga tilhørerne dyp innsikt i bytrærnes utfordringer. Trærne hører hjemme i skogen, men må tilpasse seg et hardt liv på små arealer i en forurenset by. I tillegg kan de utsettes for ulike påkjenninger fra bylivet, blant annet uheldige gravinger i rotsonen. Oslo kommune har fire arborister som skal ta vare på 15 000 bytrær som er kartlagt i en database.

Til foredragene i Haugesund kom det hele 90 tilhørere. I Stavanger kom det 50 pluss 20 planleggere som var med på en fagsamling på dagtid.

Artikkelen ble sist oppdatert: 14.09.2018

Gavekort

Siste innspurt gaveinnsamling

20.12.2016 | Sist oppdatert: 20.12.2016

Over 50 personer har kjøpt en stol i gave til Inge Steenslands Hus. Nå er det siste innspurt. Hva med å gi en stol i julegave ?

Tar opp banklån

25.11.2016 | Sist oppdatert: 15.12.2016

Det ekstraordinære årsmøtet i fylkeslaget vedtok enstemmig å gi styret fullmakt til å oppta et banklån på inntil 1,2 millioner kroner. Årsmøtet ble holdt på Mostun 8.desember.

IMGP6188

Stol med din glede!

24.10.2016 | Sist oppdatert: 24.10.2016

Gi Mostun en stol! oppfordret vi i siste utgave av Rygjavern. Den oppfordringen har har gått rett hjem hos våre medlemmer. I dag 23.oktober, har over 30 personer kjøpt tilsammen 42 stoler til den nette sum av kr 63 000!