Norske humler truet av importhumler.

Anmelder humleimport

Naturvernforbundet og SABIMA politianmelder import av mørk jordhumle fra Belgia. Importhumlene kan true norsk natur.

Det er importøren Norgro som er anmeldt for brudd på flere bestemmelser i naturmangfoldloven. Organisasjonene viser til at mørk jordhumle har stort potensiale for spredning og etablering i Norge, til fortrengsel for norske humlearter. Det er veksthusgartnerne som bruker humlene  til pollinering, sjøl om det finnes leverandører av norske humler. Gartnerne mener det norske tilbudet ikke er godt nok, mens miljøvernorganisasjonene mener humleimporten kan representere en stor risiko for tap av artsmangfold i norsk natur.

Organisasjonene har også påklaget Mattilsynets behandling av importsaken inn for Landbruks- og matdepartementet.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.05.2013

Livet i fjæra 2

Livet i fjæra

05.06.2018 | Sist oppdatert: 10.10.2018

Naturvernforbundets naturveileder Rakel Alvestad og dykkar/undervannsfotograf Rudolf Svensen har dei siste vekene teke med 5.klassar frå Hafrsfjord og Sunde Skule på ei undervannsreise i nære og fjerne farvatn.

Vindkraftseminar 4 croppet

NVE må under kontroll

01.06.2018 | Sist oppdatert: 04.06.2018

Janne Johnsen, Høyres gruppeleder i fylkestinget, tok et generaloppgjør med Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) under vindkraftseminaret på Mostun natursenter torsdag. - NVE gir fullstendig blaffen i fylkeskommunen, smalt hun til.

Preikestolen

Håpet ikke ute for Preikestolen nasjonalpark

15.05.2018 | Sist oppdatert: 27.05.2018

Det blir ingen supplerende nasjonalparkplan i 2020. Forslaget om dette fra SV og Kr.F fikk ikke flertall da saken ble behandlet i Stortingets energi- og miljøkomite på torsdag.