Norske humler truet av importhumler.

Anmelder humleimport

Naturvernforbundet og SABIMA politianmelder import av mørk jordhumle fra Belgia. Importhumlene kan true norsk natur.

Det er importøren Norgro som er anmeldt for brudd på flere bestemmelser i naturmangfoldloven. Organisasjonene viser til at mørk jordhumle har stort potensiale for spredning og etablering i Norge, til fortrengsel for norske humlearter. Det er veksthusgartnerne som bruker humlene  til pollinering, sjøl om det finnes leverandører av norske humler. Gartnerne mener det norske tilbudet ikke er godt nok, mens miljøvernorganisasjonene mener humleimporten kan representere en stor risiko for tap av artsmangfold i norsk natur.

Organisasjonene har også påklaget Mattilsynets behandling av importsaken inn for Landbruks- og matdepartementet.

Jubileum-90-år

90 år i år!

18.04.2018

Naturvernforbundet i Rogaland ble stiftet på Stavanger Museum 30.januar i 1928. Det betyr at vi er 90 år i år!

Jærbanen

Samferdsel og krafteksport på årsmøtet

21.03.2018

Dobbeltspor til Kviamarka og bane i stedet for bussvei på Nord-Jæren, foreslår styret i en samferdelsplan som blir lagt fram for årsmøtet 9.april. Styret mener også at den konsesjonssøkte Skottlandskabelen "Northconnect" må konsekvensutredes bedre.

NiR styret

Årsmøte i NiR mandag 9.april

21.03.2018

Mandag 9.april kl. 17 holder Naturvernforbundet i Rogaland årsmøte i Stavanger kulturhus, Møteplassen. Etter årsmøtet blir det innlegg og debatt om Sørlandsbanen.