Drifteveien med Øvre Espedalsstøl i bakgrunnen.

ATV-vei i verneområde

Øvre Espedal Velforening har bygd mer vei i Frafjordheiane landskapsvernområde enn de fikk lov til av verneområdestyret. Miljøvernorganisasjoner ber styret om å vurdere politianmeldelse og krav om retting.

Det var i fjor at velforeningen fikk dispensasjon til å utbedre den gamle drifteveien til Øvre Espesdalsstøl som ligger i landskapsvernområdet. Det ble satt klare, konkrete vilkår i dispensasjonen. I sommer ble verneområdestyret gjort oppmerksom på at utbedringene var langt mer omfattende enn tillatt. Den nye drifteveien egner seg til kjøring med ATV hvilket er forbudt i landskapsvernområdet. Representanter fra verneområdestyret og SNO befarte byggearbeidene i september og fastslår i en rapport at opprustningen av driftevegen på flere punkter har vært mer omfattende enn tillatt i dispensasjonen.

Norsk Ornitologisk Forening og Naturvernforbundet har gjennom Forum for Natur og Friluftsliv Rogaland bedt verneområdestyret om å vurdere politianmeldelse av tiltakshaver og å kreve retting av den nye veien i samsvar med vilkårene i dispensasjonen.

Ansatte I

Hele landet kommer til Stavanger

18.04.2018

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!

Jubileum-90-år

90 år i år!

18.04.2018

Naturvernforbundet i Rogaland ble stiftet på Stavanger Museum 30.januar i 1928. Det betyr at vi er 90 år i år!