Drifteveien med Øvre Espedalsstøl i bakgrunnen.

ATV-vei i verneområde

Øvre Espedal Velforening har bygd mer vei i Frafjordheiane landskapsvernområde enn de fikk lov til av verneområdestyret. Miljøvernorganisasjoner ber styret om å vurdere politianmeldelse og krav om retting.

Det var i fjor at velforeningen fikk dispensasjon til å utbedre den gamle drifteveien til Øvre Espesdalsstøl som ligger i landskapsvernområdet. Det ble satt klare, konkrete vilkår i dispensasjonen. I sommer ble verneområdestyret gjort oppmerksom på at utbedringene var langt mer omfattende enn tillatt. Den nye drifteveien egner seg til kjøring med ATV hvilket er forbudt i landskapsvernområdet. Representanter fra verneområdestyret og SNO befarte byggearbeidene i september og fastslår i en rapport at opprustningen av driftevegen på flere punkter har vært mer omfattende enn tillatt i dispensasjonen.

Norsk Ornitologisk Forening og Naturvernforbundet har gjennom Forum for Natur og Friluftsliv Rogaland bedt verneområdestyret om å vurdere politianmeldelse av tiltakshaver og å kreve retting av den nye veien i samsvar med vilkårene i dispensasjonen.

Dalen I

Ulovlig deponi ved Jørpeland?

16.10.2018

Naturvernforbundet i Strand har varslet myndighetene om mulig ulovlig deponi samt forurensende drift av Dalen pukkverk utenfor Jørpeland. Kommunen har nå varslet kontrolltilsyn av virksomheten.

Alle elsker trær

14.09.2018

I hvert fall mange nok til å fylle Lille Maritim i Haugesund og Mostun Natursenter i Stavanger. Tre foredragsholdere, hvorav to forfattere, underholdt 160 tilhørere onsdag og torsdag 12 og 13.september.