Drifteveien med Øvre Espedalsstøl i bakgrunnen.

ATV-vei i verneområde

Øvre Espedal Velforening har bygd mer vei i Frafjordheiane landskapsvernområde enn de fikk lov til av verneområdestyret. Miljøvernorganisasjoner ber styret om å vurdere politianmeldelse og krav om retting.

Det var i fjor at velforeningen fikk dispensasjon til å utbedre den gamle drifteveien til Øvre Espesdalsstøl som ligger i landskapsvernområdet. Det ble satt klare, konkrete vilkår i dispensasjonen. I sommer ble verneområdestyret gjort oppmerksom på at utbedringene var langt mer omfattende enn tillatt. Den nye drifteveien egner seg til kjøring med ATV hvilket er forbudt i landskapsvernområdet. Representanter fra verneområdestyret og SNO befarte byggearbeidene i september og fastslår i en rapport at opprustningen av driftevegen på flere punkter har vært mer omfattende enn tillatt i dispensasjonen.

Norsk Ornitologisk Forening og Naturvernforbundet har gjennom Forum for Natur og Friluftsliv Rogaland bedt verneområdestyret om å vurdere politianmeldelse av tiltakshaver og å kreve retting av den nye veien i samsvar med vilkårene i dispensasjonen.

Dobbelbekkasin

Ja til forbud mot dyrking av myr

06.02.2019

- I løpet av de siste hundre årene har vi mistet en tredjedel av myrarealet grunnet nydyrking, uttak av torv og andre inngrep, og vi har kommet til et punkt der vi ikke kan miste mer, skriver Naturvernforbundets Stein Johan Warland i denne kommentaren.