Stavanger må gjøre som Bergen og satse på bybaneløsning.

Stavanger må gjøre som Bergen og satse på bybaneløsning. Foto: Erik Thoring

Bybane er ryggraden

- Naturvernforbundet er overbevist om at bybane i en helt annen grad enn bussvei vil utløse det byutvikingspotensialet som ligger i tilknytning til 1. byggtrinn: Stavanger, Forus Sandnes med sidegren til Sola. Selvsagt må også busstilbudet og anlegg for myke trafikanter forsterkes, og det må legges restriksjoner på privatbilbruk, skriver Naturvernforbundet i en høringsuttalelse til regionplan for Jæren.

NiR har fulgt debatten om bybane eller bussvei, både her og i Bergen. Bybane er selve ryggraden i den reviderte regionalplanen for Jæren (FDP-J). Bergen startet sin planlegging i 2000, samme år som FDP-J ble godkjent. Bergen gikk for bybane og ferdigstilte 1. byggetrinn for et par år siden. Banen er en stor suksess, fastslår Naturvernforbundet.

-Vi beklager dersom Regionalplanen for Jæren i endelig form skulle svekke det overordnede prinsippet i FDP-J, om bybane som ”ryggrad” i storbyområdet. Skulle så skje vil vi kreve ny høring av planforslaget, heter det i uttalelsen som i sin helhet kan lastes ned på denne siden.

NETTSIDE

NY NETTSIDE!

02.05.2019

Fra og med torsdag 2.mai er denne nettsiden historie. Nå finner du oss på rogaland-naturvern.no

Skurvedalen lysefjorden

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

04.04.2019

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.