Gyadalen.

Gyadalen. Foto: T.Simensen, SWECO.

For stor utbygging i Gydalen

Dalane Kraft søker om en omfattende kraftutbygging i Hellelandsvassdragets nedbørfelt. Selv om en del av området allerede er utbygd til kraftformål mener Naturvernforbundet utbyggingsplanene er for omfattende og medfører store tap av inngrepsfrie naturområder.

Den omsøkte utbyggingen vil føre til tap av betydelige inngrepsfrie arealer (INON) i hovedsak sone 2-områder. 20 km2 sone 2 –områder går tapt ved utbyggingen og 52 km2  blir delt i tre mindre områder. Det eneste sone 1-området på 2,5  km2 blir nedklassifisert til sone 2.

Naturvernforbundet mener en ytterligere reduksjon av fylkets inngrepsfrie arealer er uakseptabel. Utbyggingssøknaden slik den foreligger må derfor avvises.

Artikkelen ble sist oppdatert: 03.06.2011

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018 | Sist oppdatert: 28.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018 | Sist oppdatert: 26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018 | Sist oppdatert: 13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018 | Sist oppdatert: 30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.