• Rogaland
  • Fugleholmer kommer i Mosvatnet!

Flyteholmer i Mosvatnet kan bli realisert allerede til høsten. Illustrasjon: Kurt Wathne. Foto: Kurt Wathne

Fugleholmer kommer i Mosvatnet!

Så er det klart: Mosvatnet skal få flyteholmer i Mosvatnet, i påvente av permanente holmer. Det bekrefter leder i hovedutvalget for miljø og utbygging, Kjell Erik Grøsfjeld (H) overfor Aftenbladet lørdag 14.mai. Naturvernforbundet er strålende fornøyd.

- Vi prosjekterte en fugleholme i vinter og søkte parketaten om kr. 160 000 til bygging og utplassering av holmen. Det ble blankt avslått. Derfor er det ekstra gledelig at utvalgsleder nå løfter saken inn på dagsorden igjen, sier Erik Thoring,  daglig leder i Naturvernforbundet.

Grøsfjeld erkjenner at permanente fugleholmer må inngå i reguleringsplanen som skal utarbeides for Mosvatnet. Det er en tidkrevende prosess som kanskje kan ta to til tre år eller mer. Kostbart vil det også bli, ihvertfall sammenliknet med flyteholmer. En flyteholme koster mindre enn en tiendedel av prisen  for en fast holme. Grøsfjeld ønsker å finne penger til en flyteholme eller to når årsprogrammet for park og vei skal revideres i høst.

Det er godt nytt for brukerne av Mosvatnet som vil få gleden av å oppleve enda mer fugleliv i byens viktigste innsjø. Dessuten vil fugleholmene gi oss kunnskap som kan komme til stor nytte ved lokalisering og utforming av de permanente holmene.

Hovedutvalget for miljø og utbygging har gitt grønt lys til forprosjekting av permanente fugleøyer i Mosvatnet. På samme møte (03.05) fikk Janne Johnsen (H) enstemmig tilslutning til et forslag om at fugleholmene  skal behandles uavhengig av disposisjonsplanen for Mosvatnet som nylig har vært på høring. Samme utfall fikk hennes forslag om å vurdere bygging av flyteholmer.

Artikkelen ble sist oppdatert: 15.05.2011

Side 10-11 bore

Ikkje lov å nydyrke skog på Bore

11.05.2018 | Sist oppdatert: 11.05.2018

Ein bonde på Bore i Klepp får ikkje lov til å nydyrke fem dekar skog attmed Jærstrendene landskapsvernområde. Naturvernforbundet og Ornitologisk Forening har fått medhald i sin klage på vedtaket gjort av politikarane i Klepp.

Vel blåst klesbyttedag

24.04.2018 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Søndag 15 april var gamle Mostun fylt til randen av flott tøy og klimabevisste forbrukere.

Ansatte I

Hele landet kommer til Stavanger

18.04.2018 | Sist oppdatert: 18.04.2018

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!