Fyllingen på Lunde på Hundvåg blir ikke midlertidig. Massene skal deponeres permanent i sjøen.Foto: M3anlegg AS.

Gi Stavanger en ny våtmark!

Ryfastmassene på Hundvåg skal ikke fraktes bort, men brukes til å utvide friområdet på Lunde. Lag heller en våtmark, foreslår Naturvernforbundet.

De viktigste gruntvannområdene på Nord-Jæren har i løpet av en 40-års periode gått tapt til utfylling og utbygging og ikke blitt erstattet. Det har flere negative konsekvenser for vannfugler – både hekkefugler og trekkfugler.

Kanskje det er på tide å gi tilbake noe av det tapte?

Det planlagte massedeponiet i sjøen ved Lunde kan være en slik anledning. Fyllingen grenser til et kjent beiteområde for vannfugl, med Skeieholmen som et kommunalt verneområde for hekkende sjøfugl.

I stedet for å lage et kunstig friområde bør Vegvesenet og Stavanger kommune vurdere mulighetene for å anlegge et våtmarksområde som vil kunne ha positive effekter for fuglelivet. Det er etter vårt skjønn ikke i motstrid til friluftsinteressene. Tvert om vil et fuglerikt område være et stort pluss for Hundvåg og byens innbyggere.

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.05.2016

Viper 2 foto Ingvar Grastveit

Vipeseier i Time

31.10.2018 | Sist oppdatert: 31.10.2018

Vipene på Mossigemarkene i Time kommune, kan se framtida lysere i møte. Fylkesmannen tillater ikke nydyrking av en av de beste vipelokalitetene i kommunen.

Dalen I

Ulovlig deponi ved Jørpeland?

16.10.2018 | Sist oppdatert: 16.10.2018

Naturvernforbundet i Strand har varslet myndighetene om mulig ulovlig deponi samt forurensende drift av Dalen pukkverk utenfor Jørpeland. Kommunen har nå varslet kontrolltilsyn av virksomheten.

Alle elsker trær

14.09.2018 | Sist oppdatert: 14.09.2018

I hvert fall mange nok til å fylle Lille Maritim i Haugesund og Mostun Natursenter i Stavanger. Tre foredragsholdere, hvorav to forfattere, underholdt 160 tilhørere onsdag og torsdag 12 og 13.september.