Fyllingen på Lunde på Hundvåg blir ikke midlertidig. Massene skal deponeres permanent i sjøen.Foto: M3anlegg AS.

Gi Stavanger en ny våtmark!

Ryfastmassene på Hundvåg skal ikke fraktes bort, men brukes til å utvide friområdet på Lunde. Lag heller en våtmark, foreslår Naturvernforbundet.

De viktigste gruntvannområdene på Nord-Jæren har i løpet av en 40-års periode gått tapt til utfylling og utbygging og ikke blitt erstattet. Det har flere negative konsekvenser for vannfugler – både hekkefugler og trekkfugler.

Kanskje det er på tide å gi tilbake noe av det tapte?

Det planlagte massedeponiet i sjøen ved Lunde kan være en slik anledning. Fyllingen grenser til et kjent beiteområde for vannfugl, med Skeieholmen som et kommunalt verneområde for hekkende sjøfugl.

I stedet for å lage et kunstig friområde bør Vegvesenet og Stavanger kommune vurdere mulighetene for å anlegge et våtmarksområde som vil kunne ha positive effekter for fuglelivet. Det er etter vårt skjønn ikke i motstrid til friluftsinteressene. Tvert om vil et fuglerikt område være et stort pluss for Hundvåg og byens innbyggere.

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.05.2016

Livet i fjæra 2

Livet i fjæra

05.06.2018 | Sist oppdatert: 10.10.2018

Naturvernforbundets naturveileder Rakel Alvestad og dykkar/undervannsfotograf Rudolf Svensen har dei siste vekene teke med 5.klassar frå Hafrsfjord og Sunde Skule på ei undervannsreise i nære og fjerne farvatn.

Vindkraftseminar 4 croppet

NVE må under kontroll

01.06.2018 | Sist oppdatert: 04.06.2018

Janne Johnsen, Høyres gruppeleder i fylkestinget, tok et generaloppgjør med Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) under vindkraftseminaret på Mostun natursenter torsdag. - NVE gir fullstendig blaffen i fylkeskommunen, smalt hun til.

Preikestolen

Håpet ikke ute for Preikestolen nasjonalpark

15.05.2018 | Sist oppdatert: 27.05.2018

Det blir ingen supplerende nasjonalparkplan i 2020. Forslaget om dette fra SV og Kr.F fikk ikke flertall da saken ble behandlet i Stortingets energi- og miljøkomite på torsdag.