Fyllingen på Lunde på Hundvåg blir ikke midlertidig. Massene skal deponeres permanent i sjøen.Foto: M3anlegg AS.

Gi Stavanger en ny våtmark!

Ryfastmassene på Hundvåg skal ikke fraktes bort, men brukes til å utvide friområdet på Lunde. Lag heller en våtmark, foreslår Naturvernforbundet.

De viktigste gruntvannområdene på Nord-Jæren har i løpet av en 40-års periode gått tapt til utfylling og utbygging og ikke blitt erstattet. Det har flere negative konsekvenser for vannfugler – både hekkefugler og trekkfugler.

Kanskje det er på tide å gi tilbake noe av det tapte?

Det planlagte massedeponiet i sjøen ved Lunde kan være en slik anledning. Fyllingen grenser til et kjent beiteområde for vannfugl, med Skeieholmen som et kommunalt verneområde for hekkende sjøfugl.

I stedet for å lage et kunstig friområde bør Vegvesenet og Stavanger kommune vurdere mulighetene for å anlegge et våtmarksområde som vil kunne ha positive effekter for fuglelivet. Det er etter vårt skjønn ikke i motstrid til friluftsinteressene. Tvert om vil et fuglerikt område være et stort pluss for Hundvåg og byens innbyggere.

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.05.2016

Side 10-11 bore

Ikkje lov å nydyrke skog på Bore

11.05.2018 | Sist oppdatert: 11.05.2018

Ein bonde på Bore i Klepp får ikkje lov til å nydyrke fem dekar skog attmed Jærstrendene landskapsvernområde. Naturvernforbundet og Ornitologisk Forening har fått medhald i sin klage på vedtaket gjort av politikarane i Klepp.

Vel blåst klesbyttedag

24.04.2018 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Søndag 15 april var gamle Mostun fylt til randen av flott tøy og klimabevisste forbrukere.

Ansatte I

Hele landet kommer til Stavanger

18.04.2018 | Sist oppdatert: 18.04.2018

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!