Fyllingen på Lunde på Hundvåg blir ikke midlertidig. Massene skal deponeres permanent i sjøen.Foto: M3anlegg AS.

Gi Stavanger en ny våtmark!

Ryfastmassene på Hundvåg skal ikke fraktes bort, men brukes til å utvide friområdet på Lunde. Lag heller en våtmark, foreslår Naturvernforbundet.

De viktigste gruntvannområdene på Nord-Jæren har i løpet av en 40-års periode gått tapt til utfylling og utbygging og ikke blitt erstattet. Det har flere negative konsekvenser for vannfugler – både hekkefugler og trekkfugler.

Kanskje det er på tide å gi tilbake noe av det tapte?

Det planlagte massedeponiet i sjøen ved Lunde kan være en slik anledning. Fyllingen grenser til et kjent beiteområde for vannfugl, med Skeieholmen som et kommunalt verneområde for hekkende sjøfugl.

I stedet for å lage et kunstig friområde bør Vegvesenet og Stavanger kommune vurdere mulighetene for å anlegge et våtmarksområde som vil kunne ha positive effekter for fuglelivet. Det er etter vårt skjønn ikke i motstrid til friluftsinteressene. Tvert om vil et fuglerikt område være et stort pluss for Hundvåg og byens innbyggere.

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.05.2016

Jubileum-90-år

90 år i år!

18.04.2018 | Sist oppdatert: 18.04.2018

Naturvernforbundet i Rogaland ble stiftet på Stavanger Museum 30.januar i 1928. Det betyr at vi er 90 år i år!

Jærbanen

Samferdsel og krafteksport på årsmøtet

21.03.2018 | Sist oppdatert: 21.03.2018

Dobbeltspor til Kviamarka og bane i stedet for bussvei på Nord-Jæren, foreslår styret i en samferdelsplan som blir lagt fram for årsmøtet 9.april. Styret mener også at den konsesjonssøkte Skottlandskabelen "Northconnect" må konsekvensutredes bedre.

NiR styret

Årsmøte i NiR mandag 9.april

21.03.2018 | Sist oppdatert: 21.03.2018

Mandag 9.april kl. 17 holder Naturvernforbundet i Rogaland årsmøte i Stavanger kulturhus, Møteplassen. Etter årsmøtet blir det innlegg og debatt om Sørlandsbanen.