Fyllingen på Lunde på Hundvåg blir ikke midlertidig. Massene skal deponeres permanent i sjøen.Foto: M3anlegg AS.

Gi Stavanger en ny våtmark!

Ryfastmassene på Hundvåg skal ikke fraktes bort, men brukes til å utvide friområdet på Lunde. Lag heller en våtmark, foreslår Naturvernforbundet.

De viktigste gruntvannområdene på Nord-Jæren har i løpet av en 40-års periode gått tapt til utfylling og utbygging og ikke blitt erstattet. Det har flere negative konsekvenser for vannfugler – både hekkefugler og trekkfugler.

Kanskje det er på tide å gi tilbake noe av det tapte?

Det planlagte massedeponiet i sjøen ved Lunde kan være en slik anledning. Fyllingen grenser til et kjent beiteområde for vannfugl, med Skeieholmen som et kommunalt verneområde for hekkende sjøfugl.

I stedet for å lage et kunstig friområde bør Vegvesenet og Stavanger kommune vurdere mulighetene for å anlegge et våtmarksområde som vil kunne ha positive effekter for fuglelivet. Det er etter vårt skjønn ikke i motstrid til friluftsinteressene. Tvert om vil et fuglerikt område være et stort pluss for Hundvåg og byens innbyggere.

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.05.2016

Dobbelbekkasin

Ja til forbud mot dyrking av myr

06.02.2019 | Sist oppdatert: 06.02.2019

- I løpet av de siste hundre årene har vi mistet en tredjedel av myrarealet grunnet nydyrking, uttak av torv og andre inngrep, og vi har kommet til et punkt der vi ikke kan miste mer, skriver Naturvernforbundets Stein Johan Warland i denne kommentaren.