Klem til Ola Borten Moe. Foto: Regjeringen

Klem til Ola Borten Moe. Foto: Regjeringen.

Godt nytt fra Ola

Endelig noe godt nytt fra Ola Borten Moe. Den omstridte olje- og energiministeren sier definitivt nei til utbygging av Svandalsfossen i Sauda, Fleso i Suldal og Bringedalsbruket i Moi. -Gledelig nyhet, kommenterer styreleder i fylkeslaget, Eirin Hivand Haneberg.

Som vi har skrevet tidligere på vår hjemmeside, er det en myte at det Naturvernforbundet som klager på vedtak i konsesjonssøknader. Det er det kraftuttbyggerne som gjør når de ikke får det som de vil. NVE avslo alle tre søknadene og samtlige avslag ble påklaget av utbyggerne. Men Ola Borten Moe har opprettholdt avslagene fra NVE og samtidig gitt Naturvernforbundet, Fylkesmannen og fylkeskommunen medhold.

- Det er fortsatt slik at de fleste som søker om småkraftutbygging i Rogaland får lov. Presset mot restene av uberørt vassdragsnatur i fylket er høyt og det bekymrer oss at Rogaland fylkeskommune bruker uakseptabelt lang tid på å få klar en samlet plan for småkraftutbygingen, kommenterer Haneberg.

Nedenfor kan du lese en kortversjon av OED´s begrunnelser for å avvise klagene:

Bringedal kraftverk i Lund kommune i Rogaland: Departementet har opprettholdt NVEs vedtak om avslag på konsesjon til bygging av Bringedal kraftverk. Departementet legger til grunn at tiltaket vil ha negative konsekvenser for landskaps- og naturopplevelse i et område som har stor verdi for friluftsliv. Deler av tiltaksområdet har blitt ervervet av Direktoratet for naturforvaltning og fått status som statlig sikret friluftslivsområde for å ta vare på verdiene for friluftsliv.

Fleso kraftverk i Suldal kommune i Rogaland: Departementet har opprettholdt NVEs vedtak om avslag på konsesjon for bygging av Fleso kraftverk. Departementet har lagt avgjørende vekt på konsekvensene for landskap og turisme som følge av en eventuell utbygging. Flesåfossen fremstår som et tydelig landskapselement, og departementet ser det som viktig å bevare fossens verdi for landskapsopplevelsen.

Svandalsfossen kraftverk i Sauda kommune i Rogaland: Departementet har opprettholdt NVEs vedtak om avslag for Svandalsfossen kraftverk. Det er lagt avgjørende vekt på at en utbygging av Svandalsfossen kraftverk vil ha negative konsekvenser for et verdifullt fosselandskap med fossesprøytsoner og store verdier for biologisk mangfold.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.