• Rogaland
  • Grønt eller grått i sentrum?
Den tragiske og helt unødvendige fellingen av over 100 år gamle bøketrær ved Hermetikklaboratoriet illustrerer Stavangers fraværende holdning til trær som kulturminner og trivselskapere. Trærne i Stavanger sentrum trenger skikkelig vern!

Grønt eller grått i sentrum?

Alle snakker om å bygge mer og bygge høyere i Stavanger sentrum. Naturvernforbundet minner om at et grønt sentrum er et trivelig sentrum.

I debatten som har rast om sentrumsutviklingen har det utelukkende handlet om å rive og om å bygge nytt. Det er sjølsagt en viktig debatt. Men hva med det grønne? Klarer Stavanger å ta vare på byens trær, ser kommunen på mulighetene for å opparbeide mer grønt og hva med byens naturmangfold? Den aller viktigste trivselsfaktoren i sentrum er Breiavatnet. Men om denne blå og grønne perlen er det taust i sentrumsplanen.

Naturvernforbundet mener det ikke må felles et eneste tre i Stavanger sentrum uten offentlig høring og politisk behandling. Alle trær som er minst 100 år må fredes.

Breiavatnet kan bli en langt rikere innsjø med et større artsmangfold. Ta fram Breiavatnplanen fra 1990-tallet og realiser alle de gode forslagene som har gått i glemmeboken: Nye holmer og kantvegetasjon med vannplanter.

Ta vare på sjøfuglholmene i havnebassenget. Kommunen har vernet holmene, men har åpenbart glemt sitt vernevedtak fra kommuneplanen i 2006.

Artikkelen ble sist oppdatert: 22.10.2016

Mini-ferie til Marøy

06.07.2018 | Sist oppdatert: 06.07.2018

Den 4. og 5. juli sveivet vi i gang Marøyferjå, og tok med oss nærmere 90 personer på dagsturer til Marøy.