• Rogaland
  • Grønt eller grått i sentrum?
Den tragiske og helt unødvendige fellingen av over 100 år gamle bøketrær ved Hermetikklaboratoriet illustrerer Stavangers fraværende holdning til trær som kulturminner og trivselskapere. Trærne i Stavanger sentrum trenger skikkelig vern!

Grønt eller grått i sentrum?

Alle snakker om å bygge mer og bygge høyere i Stavanger sentrum. Naturvernforbundet minner om at et grønt sentrum er et trivelig sentrum.

I debatten som har rast om sentrumsutviklingen har det utelukkende handlet om å rive og om å bygge nytt. Det er sjølsagt en viktig debatt. Men hva med det grønne? Klarer Stavanger å ta vare på byens trær, ser kommunen på mulighetene for å opparbeide mer grønt og hva med byens naturmangfold? Den aller viktigste trivselsfaktoren i sentrum er Breiavatnet. Men om denne blå og grønne perlen er det taust i sentrumsplanen.

Naturvernforbundet mener det ikke må felles et eneste tre i Stavanger sentrum uten offentlig høring og politisk behandling. Alle trær som er minst 100 år må fredes.

Breiavatnet kan bli en langt rikere innsjø med et større artsmangfold. Ta fram Breiavatnplanen fra 1990-tallet og realiser alle de gode forslagene som har gått i glemmeboken: Nye holmer og kantvegetasjon med vannplanter.

Ta vare på sjøfuglholmene i havnebassenget. Kommunen har vernet holmene, men har åpenbart glemt sitt vernevedtak fra kommuneplanen i 2006.

Artikkelen ble sist oppdatert: 22.10.2016

Livet i fjæra 2

Livet i fjæra

05.06.2018 | Sist oppdatert: 10.10.2018

Naturvernforbundets naturveileder Rakel Alvestad og dykkar/undervannsfotograf Rudolf Svensen har dei siste vekene teke med 5.klassar frå Hafrsfjord og Sunde Skule på ei undervannsreise i nære og fjerne farvatn.

Vindkraftseminar 4 croppet

NVE må under kontroll

01.06.2018 | Sist oppdatert: 04.06.2018

Janne Johnsen, Høyres gruppeleder i fylkestinget, tok et generaloppgjør med Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) under vindkraftseminaret på Mostun natursenter torsdag. - NVE gir fullstendig blaffen i fylkeskommunen, smalt hun til.

Preikestolen

Håpet ikke ute for Preikestolen nasjonalpark

15.05.2018 | Sist oppdatert: 27.05.2018

Det blir ingen supplerende nasjonalparkplan i 2020. Forslaget om dette fra SV og Kr.F fikk ikke flertall da saken ble behandlet i Stortingets energi- og miljøkomite på torsdag.