• Rogaland
  • Grønt eller grått i sentrum?
Den tragiske og helt unødvendige fellingen av over 100 år gamle bøketrær ved Hermetikklaboratoriet illustrerer Stavangers fraværende holdning til trær som kulturminner og trivselskapere. Trærne i Stavanger sentrum trenger skikkelig vern!

Grønt eller grått i sentrum?

Alle snakker om å bygge mer og bygge høyere i Stavanger sentrum. Naturvernforbundet minner om at et grønt sentrum er et trivelig sentrum.

I debatten som har rast om sentrumsutviklingen har det utelukkende handlet om å rive og om å bygge nytt. Det er sjølsagt en viktig debatt. Men hva med det grønne? Klarer Stavanger å ta vare på byens trær, ser kommunen på mulighetene for å opparbeide mer grønt og hva med byens naturmangfold? Den aller viktigste trivselsfaktoren i sentrum er Breiavatnet. Men om denne blå og grønne perlen er det taust i sentrumsplanen.

Naturvernforbundet mener det ikke må felles et eneste tre i Stavanger sentrum uten offentlig høring og politisk behandling. Alle trær som er minst 100 år må fredes.

Breiavatnet kan bli en langt rikere innsjø med et større artsmangfold. Ta fram Breiavatnplanen fra 1990-tallet og realiser alle de gode forslagene som har gått i glemmeboken: Nye holmer og kantvegetasjon med vannplanter.

Ta vare på sjøfuglholmene i havnebassenget. Kommunen har vernet holmene, men har åpenbart glemt sitt vernevedtak fra kommuneplanen i 2006.

Artikkelen ble sist oppdatert: 22.10.2016

Jubileum-90-år

90 år i år!

18.04.2018 | Sist oppdatert: 18.04.2018

Naturvernforbundet i Rogaland ble stiftet på Stavanger Museum 30.januar i 1928. Det betyr at vi er 90 år i år!

Jærbanen

Samferdsel og krafteksport på årsmøtet

21.03.2018 | Sist oppdatert: 21.03.2018

Dobbeltspor til Kviamarka og bane i stedet for bussvei på Nord-Jæren, foreslår styret i en samferdelsplan som blir lagt fram for årsmøtet 9.april. Styret mener også at den konsesjonssøkte Skottlandskabelen "Northconnect" må konsekvensutredes bedre.

NiR styret

Årsmøte i NiR mandag 9.april

21.03.2018 | Sist oppdatert: 21.03.2018

Mandag 9.april kl. 17 holder Naturvernforbundet i Rogaland årsmøte i Stavanger kulturhus, Møteplassen. Etter årsmøtet blir det innlegg og debatt om Sørlandsbanen.