• Rogaland
  • Grønt eller grått i sentrum?
Den tragiske og helt unødvendige fellingen av over 100 år gamle bøketrær ved Hermetikklaboratoriet illustrerer Stavangers fraværende holdning til trær som kulturminner og trivselskapere. Trærne i Stavanger sentrum trenger skikkelig vern!

Grønt eller grått i sentrum?

Alle snakker om å bygge mer og bygge høyere i Stavanger sentrum. Naturvernforbundet minner om at et grønt sentrum er et trivelig sentrum.

I debatten som har rast om sentrumsutviklingen har det utelukkende handlet om å rive og om å bygge nytt. Det er sjølsagt en viktig debatt. Men hva med det grønne? Klarer Stavanger å ta vare på byens trær, ser kommunen på mulighetene for å opparbeide mer grønt og hva med byens naturmangfold? Den aller viktigste trivselsfaktoren i sentrum er Breiavatnet. Men om denne blå og grønne perlen er det taust i sentrumsplanen.

Naturvernforbundet mener det ikke må felles et eneste tre i Stavanger sentrum uten offentlig høring og politisk behandling. Alle trær som er minst 100 år må fredes.

Breiavatnet kan bli en langt rikere innsjø med et større artsmangfold. Ta fram Breiavatnplanen fra 1990-tallet og realiser alle de gode forslagene som har gått i glemmeboken: Nye holmer og kantvegetasjon med vannplanter.

Ta vare på sjøfuglholmene i havnebassenget. Kommunen har vernet holmene, men har åpenbart glemt sitt vernevedtak fra kommuneplanen i 2006.

Artikkelen ble sist oppdatert: 22.10.2016

Skurvedalen lysefjorden

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

04.04.2019 | Sist oppdatert: 04.04.2019

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Skurvedalen II

Jippi! Øvre Skurvedalen blir reservat!

29.03.2019 | Sist oppdatert: 29.03.2019

Øvre del av Skurvedalen i Lysefjorden blir vernet som naturreservat. Fylkesmannen i Rogaland har inngått avtale om frivillig vern med grunneier. Naturvernforbundet jubler!

II_Sol_Gra_flyfoto

Åpne Grannesbekken til Hafrsfjord

19.03.2019 | Sist oppdatert: 19.03.2019

Hafrsfjord trenger å bli tilført rent, friskt vann. Det får ikke fjorden om sykeshusutbyggerne på Ullandhaug får det som de vil. De foreslår at alt overvann fra sykehusområdet skal gå i lukket kulvert til fjorden. – Håpløst gammaldags tenkning, mener Naturvernforbundet.