• Rogaland
  • Hele landet kommer til Stavanger
Velkommen til Stavanger og Mostun natursenter! Fylkeslagets ansatte er f.v. Sissel Norheim, Erik Thoring, Rakel Alvestad og Laila Fossan. Håkon Fossmark er i pappaperm.

Hele landet kommer til Stavanger

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!

Allerede torsdag 19.april inntar forbundets sentralstyre og landsstyre Inge Steensland Hus på Mostun natursenter. Landsmøtet starter på fredag og åpnes som seg hør og bør av fylkesmann Magnhild Meltveit Kleppa og vår egen styreleder Hallgeir Langeland.

Hotel Alstor er landsmøtehotell i de tre dagene forhandlingene skal pågå. Rogaland stiller med full delegasjon. Det vil si Hallgeir Langeland, Wenche Skorge og Kjetil Nilsen fra fylkeslaget, Rune Folkvord fra Strand lokallag og Randi Storhaug fra Nord-Jæren lokallag.

Selv om delegatene tilbringer det meste av tida i landsmøtesalen på Alstor, blir det hyggelige avbrekk og turer. Fredag kveld kan interesserte bli med på kråkesafari til Mosvatnet med Øyvind Gjerde. Lørdag er det besøk på Mostun natursenter og på kvelden er det festmiddag og jubileumsfest på De Røde Sjøhus med kun kortreiste ingredienser på menyen.

Søndag slutter landsmøtet kl 12 og da fylles busser med delegater som ønsker å blir kjent med noen av de beste sidene ved Rogalandsnaturen. En buss går til Jærstrendene, en buss til Preikestolen og en gjeng blir med Marøyferjå til Store Marøy.

Vi håper alle får et godt landsmøte og en flott opplevelse i Stavanger. Velkommen skal dere være!

Viper 2 foto Ingvar Grastveit

Vipeseier i Time

31.10.2018

Vipene på Mossigemarkene i Time kommune, kan se framtida lysere i møte. Fylkesmannen tillater ikke nydyrking av en av de beste vipelokalitetene i kommunen.

Dalen I

Ulovlig deponi ved Jørpeland?

16.10.2018

Naturvernforbundet i Strand har varslet myndighetene om mulig ulovlig deponi samt forurensende drift av Dalen pukkverk utenfor Jørpeland. Kommunen har nå varslet kontrolltilsyn av virksomheten.

Alle elsker trær

14.09.2018

I hvert fall mange nok til å fylle Lille Maritim i Haugesund og Mostun Natursenter i Stavanger. Tre foredragsholdere, hvorav to forfattere, underholdt 160 tilhørere onsdag og torsdag 12 og 13.september.