• Rogaland
  • Hele landet kommer til Stavanger
Velkommen til Stavanger og Mostun natursenter! Fylkeslagets ansatte er f.v. Sissel Norheim, Erik Thoring, Rakel Alvestad og Laila Fossan. Håkon Fossmark er i pappaperm.

Hele landet kommer til Stavanger

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!

Allerede torsdag 19.april inntar forbundets sentralstyre og landsstyre Inge Steensland Hus på Mostun natursenter. Landsmøtet starter på fredag og åpnes som seg hør og bør av fylkesmann Magnhild Meltveit Kleppa og vår egen styreleder Hallgeir Langeland.

Hotel Alstor er landsmøtehotell i de tre dagene forhandlingene skal pågå. Rogaland stiller med full delegasjon. Det vil si Hallgeir Langeland, Wenche Skorge og Kjetil Nilsen fra fylkeslaget, Rune Folkvord fra Strand lokallag og Randi Storhaug fra Nord-Jæren lokallag.

Selv om delegatene tilbringer det meste av tida i landsmøtesalen på Alstor, blir det hyggelige avbrekk og turer. Fredag kveld kan interesserte bli med på kråkesafari til Mosvatnet med Øyvind Gjerde. Lørdag er det besøk på Mostun natursenter og på kvelden er det festmiddag og jubileumsfest på De Røde Sjøhus med kun kortreiste ingredienser på menyen.

Søndag slutter landsmøtet kl 12 og da fylles busser med delegater som ønsker å blir kjent med noen av de beste sidene ved Rogalandsnaturen. En buss går til Jærstrendene, en buss til Preikestolen og en gjeng blir med Marøyferjå til Store Marøy.

Vi håper alle får et godt landsmøte og en flott opplevelse i Stavanger. Velkommen skal dere være!

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.