• Rogaland
  • Hele landet kommer til Stavanger
Velkommen til Stavanger og Mostun natursenter! Fylkeslagets ansatte er f.v. Sissel Norheim, Erik Thoring, Rakel Alvestad og Laila Fossan. Håkon Fossmark er i pappaperm.

Hele landet kommer til Stavanger

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!

Allerede torsdag 19.april inntar forbundets sentralstyre og landsstyre Inge Steensland Hus på Mostun natursenter. Landsmøtet starter på fredag og åpnes som seg hør og bør av fylkesmann Magnhild Meltveit Kleppa og vår egen styreleder Hallgeir Langeland.

Hotel Alstor er landsmøtehotell i de tre dagene forhandlingene skal pågå. Rogaland stiller med full delegasjon. Det vil si Hallgeir Langeland, Wenche Skorge og Kjetil Nilsen fra fylkeslaget, Rune Folkvord fra Strand lokallag og Randi Storhaug fra Nord-Jæren lokallag.

Selv om delegatene tilbringer det meste av tida i landsmøtesalen på Alstor, blir det hyggelige avbrekk og turer. Fredag kveld kan interesserte bli med på kråkesafari til Mosvatnet med Øyvind Gjerde. Lørdag er det besøk på Mostun natursenter og på kvelden er det festmiddag og jubileumsfest på De Røde Sjøhus med kun kortreiste ingredienser på menyen.

Søndag slutter landsmøtet kl 12 og da fylles busser med delegater som ønsker å blir kjent med noen av de beste sidene ved Rogalandsnaturen. En buss går til Jærstrendene, en buss til Preikestolen og en gjeng blir med Marøyferjå til Store Marøy.

Vi håper alle får et godt landsmøte og en flott opplevelse i Stavanger. Velkommen skal dere være!

Fylling

Seier til lokallaget i Strand

21.02.2017

Miljødirektoratet har sagt nei til planene om å lage en 56 dekar stor steinfylling i Jørpelandsvågen. - Det nytter å drive med naturvern, fastslår en fornøyd lokallagsleder i Strand, Egil Tjensvold.

Oppdrett bekymrer organisasjonene

20.02.2017

Årsmøtet i Forum for Natur og Friluftsliv, Rogaland mener dagens produksjon av oppdrettslaks ikke er bærekraftig. Organisasjonene krever lukkede anlegg.

Mostun med stol ute

Tusen takk stolgivere!

09.02.2017

Salget av Mostunstoler innbrakte 85 500 kroner. - Det er en fantastisk flott gave til vårt nye formidlingsbygg på Mostun, skryter styreleder Hallgeir Langeland.