• Rogaland
  • HELE Skurvedalen kan bli vernet!
Gammelskogen i nedre del av Skurvedalen kan bli vernet.

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Hvis så skjer trekker vi tilbake alt vi tidligere har sagt om Forsand kommunes manglende vernevilje. Da sender vi stedet en verbal blomst til kommunen sammen med en solid dose ros. For Skurvedalen naturreservat er ikke fullbrakt uten at den mest verdifulle og flotte furuskogen er inkludert.  Øvre del har store kvaliteter, javisst. Men den verneverdige gammelskogen i Skurvedalen ligger først og fremst på kommunens eiendom.

Nå venter vi i spenning og lengsel på bekreftelsen. Det skjer ved varsel om oppstart av verneprosess og deretter følger et konkret forslag til lokal og nasjonal høring. Etter høring sender fylkesmannen anmodning om gjennomføring. Det er regjeringen som gjør endelig vernevedtak.  Det kan ta tid, men vi tåler å vente!

Dalen I

Ulovlig deponi ved Jørpeland?

16.10.2018

Naturvernforbundet i Strand har varslet myndighetene om mulig ulovlig deponi samt forurensende drift av Dalen pukkverk utenfor Jørpeland. Kommunen har nå varslet kontrolltilsyn av virksomheten.

Alle elsker trær

14.09.2018

I hvert fall mange nok til å fylle Lille Maritim i Haugesund og Mostun Natursenter i Stavanger. Tre foredragsholdere, hvorav to forfattere, underholdt 160 tilhørere onsdag og torsdag 12 og 13.september.