• Rogaland
  • HELE Skurvedalen kan bli vernet!
Gammelskogen i nedre del av Skurvedalen kan bli vernet.

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Hvis så skjer trekker vi tilbake alt vi tidligere har sagt om Forsand kommunes manglende vernevilje. Da sender vi stedet en verbal blomst til kommunen sammen med en solid dose ros. For Skurvedalen naturreservat er ikke fullbrakt uten at den mest verdifulle og flotte furuskogen er inkludert.  Øvre del har store kvaliteter, javisst. Men den verneverdige gammelskogen i Skurvedalen ligger først og fremst på kommunens eiendom.

Nå venter vi i spenning og lengsel på bekreftelsen. Det skjer ved varsel om oppstart av verneprosess og deretter følger et konkret forslag til lokal og nasjonal høring. Etter høring sender fylkesmannen anmodning om gjennomføring. Det er regjeringen som gjør endelig vernevedtak.  Det kan ta tid, men vi tåler å vente!

Side 10-11 bore

Ikkje lov å nydyrke skog på Bore

11.05.2018

Ein bonde på Bore i Klepp får ikkje lov til å nydyrke fem dekar skog attmed Jærstrendene landskapsvernområde. Naturvernforbundet og Ornitologisk Forening har fått medhald i sin klage på vedtaket gjort av politikarane i Klepp.

Ansatte I

Hele landet kommer til Stavanger

18.04.2018

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!