• Rogaland
  • HELE Skurvedalen kan bli vernet!
Gammelskogen i nedre del av Skurvedalen kan bli vernet.

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Hvis så skjer trekker vi tilbake alt vi tidligere har sagt om Forsand kommunes manglende vernevilje. Da sender vi stedet en verbal blomst til kommunen sammen med en solid dose ros. For Skurvedalen naturreservat er ikke fullbrakt uten at den mest verdifulle og flotte furuskogen er inkludert.  Øvre del har store kvaliteter, javisst. Men den verneverdige gammelskogen i Skurvedalen ligger først og fremst på kommunens eiendom.

Nå venter vi i spenning og lengsel på bekreftelsen. Det skjer ved varsel om oppstart av verneprosess og deretter følger et konkret forslag til lokal og nasjonal høring. Etter høring sender fylkesmannen anmodning om gjennomføring. Det er regjeringen som gjør endelig vernevedtak.  Det kan ta tid, men vi tåler å vente!

Eik Foreknuten

Hvor mange hule eiker har Stavanger?

12.03.2018

Det er det ingen som vet i dag. Derfor inviterer vi deg til å være med og kartlegge byens gamle eiker. Vi arrangerer eikerally søndag 18.mars med start fra Mostun natursenter kl 11.

Flaggermus  - hjemmeside

Flaggermusdagar på Haugalandet

26.02.2018

I vinterferien vart det arrangert flaggermusdag med snekring av flaggermuskassar ved Haugesund og Karmøy folkebibliotek. Store og små fann vegen for ein storslått dag med flaggermus i fokus.