• Rogaland
  • HELE Skurvedalen kan bli vernet!
Gammelskogen i nedre del av Skurvedalen kan bli vernet.

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Hvis så skjer trekker vi tilbake alt vi tidligere har sagt om Forsand kommunes manglende vernevilje. Da sender vi stedet en verbal blomst til kommunen sammen med en solid dose ros. For Skurvedalen naturreservat er ikke fullbrakt uten at den mest verdifulle og flotte furuskogen er inkludert.  Øvre del har store kvaliteter, javisst. Men den verneverdige gammelskogen i Skurvedalen ligger først og fremst på kommunens eiendom.

Nå venter vi i spenning og lengsel på bekreftelsen. Det skjer ved varsel om oppstart av verneprosess og deretter følger et konkret forslag til lokal og nasjonal høring. Etter høring sender fylkesmannen anmodning om gjennomføring. Det er regjeringen som gjør endelig vernevedtak.  Det kan ta tid, men vi tåler å vente!

Espedalsstølen 4 starten på veien

ATV-vei i verneområde

02.11.2017

Øvre Espedal Velforening har bygd mer vei i Frafjordheiane landskapsvernområde enn de fikk lov til av verneområdestyret. Miljøvernorganisasjoner ber styret om å vurdere politianmeldelse og krav om retting.

Årets andre utgave av Rygjavern

21.09.2017

Rygjavern holder koken. Årets andre utgave fikk medlemmene i postkassen i slutten av august. Nå kan du laste ned og lese bladet på PC'en din.

60 personer

Utleie Inge Steenslands Hus

21.09.2017

Mange har allerede oppdaget at det går an å leie Inge Steenslands Hus, nybygget vårt på Mostun natursenter. Her kan du finne ut mer om priser og utleievilkår.