Yrende liv i Stavangers største hettemåkekoloni i Mosvatnet. Toppdykkeren i forgrunnen trives i lag med måkene.

Hettemåkene elsker Mosvatnet

Sjelden er det sett flere hettemåker i Mosvatnet enn i år. Bare for få dager siden ble det registrert over 800 måker på holmen og rundt 200 i Andedammen. Alt ligger til rette for et rekordår for den rødlista hettemåken.

Suksessen i Mosvatnet har to forklaringer: Det ene er den årvisse krattryddingen som Naturvernforbundet gjennomfører. Det andre er den gode tilgangen på mat i området.

Til neste sesong vil hettemåkene få bedre plass. Etter avtale med Stavanger kommune skal vi rydde resten av holmen for trær og kratt.

Torvmyra på Vassøy har vært en god hekkeplass for hettemåker i en årrekke. Også her har gjengroing vært en utfordring. I flere år var myra tom for fugl på grunn av krattskog. Nå har kommunen ryddet myra og hettemåkene er tilbake.

Det bør også Randaberg kommune gjøre med Hålandsholmen i Hålandsvatnet. Holmen som kommunen har vernet som spesialområde naturvern, er i dag lite egnet som hekkeholme på grunn av en massiv gjengroing. Tidligere i år var det 600 hettemåker ved holmen, men nå er det ingen igjen.

En oppfordring til alle kommuner på Jæren som vil gjøre en konkret innsats for hettemåkene: Sørg for å rydde de gamle, kjente hekkeplassene. Et enkelt og lite kostbart tiltak, med stor nytteverdi for artsmangfoldet.

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.05.2016

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018 | Sist oppdatert: 28.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018 | Sist oppdatert: 26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018 | Sist oppdatert: 13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018 | Sist oppdatert: 30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.