• Rogaland
  • Hvor mange hule eiker har Stavanger?
Gammel og ung eikeskog i Bjerkreim.Foto: Erik Thoring

Gammel og ung eikeskog i Bjerkreim.Foto: Erik Thoring.

Hvor mange hule eiker har Stavanger?

Det er det ingen som vet i dag. Derfor inviterer vi deg til å være med og kartlegge byens gamle eiker. Vi arrangerer eikerally søndag 18.mars med start fra Mostun natursenter kl 11.

"Hul eik" er et begrep som brukes om eik som har en omkrets på minst to meter målt i brysthøyde (1.30 meter). Da er eika minst 100 år gammel og har begynt å få et spennende artsmangfold med ulike arter av lav, moser, insekter og sopp. Hul eik kan også gjelde eiker som er mindre av størrelse, men som har et synlig hulrom.

Miljøvernmyndighetene har utpekt  gammel eik som prioritert naturtype. Det vil si at gammel eik er spesielt verdifull for naturmangfoldet og at den skal tas vare på. Da må vi først vite hva vi har. Derfor vil Naturvernforbundet i samarbeid med Stavanger kommune og Miljødirektoratet kartlegge alle hule eiker i kommunen.

Kartlegging kan alle gjøre med enkle hjelpemidler og gode sko. Perfekt for familier som ønsker å kombinere søndagsturen med spennende jakt på hule eiker.

Du og din familie eller vennegjeng møter på Mostun natursenter i tidsrommet fra kl. 11 til kl.12. Her få du tildelt eller velger en sone som du ønsker å kartlegge. Før du legger i vei får du all nødvendig informasjon om utfylling av kartleggingsskjemaet og bruk av GPS. Vi gir deg tips om hvordan du kan skille eik fra andre store lauvtrær. Du får med måletau og metermål.  Ta med GPS og fotoapparat om du har. Vi har kun fire stk GPS' er til utlån.

Alle som deltar, skal være tilbake på Mostun innen kl 16 på søndag. Da innleveres skjema, GPS' er og bilder.

Har du  hul eik på din eiendom kan du bruke skjemaet som ligger på denne siden og sende til rogaland@naturvernforbundet.no

Om det er noe du lurer på er det bare å ta kontakt med Erik Thoring på telefon 416 83 238 eller erik.thoring@mostun.no

Velkommen til eikerally søndag 18.mars!

Mini-ferie til Marøy

06.07.2018

Den 4. og 5. juli sveivet vi i gang Marøyferjå, og tok med oss nærmere 90 personer på dagsturer til Marøy.

Livet i fjæra 2

Livet i fjæra

05.06.2018

Naturvernforbundets naturveileder Rakel Alvestad og dykkar/undervannsfotograf Rudolf Svensen har dei siste vekene teke med 5.klassar frå Hafrsfjord og Sunde Skule på ei undervannsreise i nære og fjerne farvatn.

Vindkraftseminar 4 croppet

NVE må under kontroll

01.06.2018

Janne Johnsen, Høyres gruppeleder i fylkestinget, tok et generaloppgjør med Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) under vindkraftseminaret på Mostun natursenter torsdag. - NVE gir fullstendig blaffen i fylkeskommunen, smalt hun til.