Naturmangfoldet ved Mosvatnet må bevares mener kulturstyret. Foto: Erik Thoring.

Ingen Hyde Park i Mosvatnet!

Kulturstyret i Stavanger vil ikke ha noen Hyde Park ved Mosvatnet. Politikerne mener Mosvatnets unike naturmangfold må være retningsgivende for utviklingen av området. Parketatens forslag til disposisjonsplan har fått et fortjent skudd for baugen.

Verken kultursjef Rolf Norås eller flertallet i kulturstyret har mye til overs for parketatens elleville planer for utviklingen av Mosvatnet. Etter forslag fra Terje Rønnevik (AP) har et flertall bestående av AP og H presisert at Mosvatnets funksjon som biotop for utryddingstruete arter skal bevares. Her er kulturstyrets vedtak fra møtet 2.mai i år:

45/11            10/1971

MOSVANNET
MULIGHETSANALYSE OG DISPOSISJONSPLAN

Behandling:

Terje Rønnevik (Ap) fremmet følgende alternative forslag:

”Mosvannsparkens funksjon som biotop for utryddningstruede arter, må bevares. Inngrepene må være så skånsomme at de ikke kommer i konflikt med dette overordnede perspektivet. Med denne merknaden tiltrer kommunalstyret kultursjefens innspill.”

Ellen Thomseth (H) fremmet følgende tilleggsforslag:

”Nærmiljø med eksisterende lekeplasser og ballbaner i Vålandsskogen utvides ikke med flere lekeapparater for å unngå flere inngrep i selve skogen (ref. s12 i Mosvannet, mulighetsanalyse og disposisjonsplan).

Votering:

Aps alternative forslag ble vedtatt med 6 stemmer (Ap, H).

Rådmannens innstilling fikk 5 stemmer og falt (Frp, KrF og V).

Høyres tilleggsforslag ble enstemmig vedtatt.

Kommunalstyret for kultur og idrett sitt flertallsvedtak:

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.05.2011

Jubileum-90-år

90 år i år!

18.04.2018 | Sist oppdatert: 18.04.2018

Naturvernforbundet i Rogaland ble stiftet på Stavanger Museum 30.januar i 1928. Det betyr at vi er 90 år i år!

Jærbanen

Samferdsel og krafteksport på årsmøtet

21.03.2018 | Sist oppdatert: 21.03.2018

Dobbeltspor til Kviamarka og bane i stedet for bussvei på Nord-Jæren, foreslår styret i en samferdelsplan som blir lagt fram for årsmøtet 9.april. Styret mener også at den konsesjonssøkte Skottlandskabelen "Northconnect" må konsekvensutredes bedre.

NiR styret

Årsmøte i NiR mandag 9.april

21.03.2018 | Sist oppdatert: 21.03.2018

Mandag 9.april kl. 17 holder Naturvernforbundet i Rogaland årsmøte i Stavanger kulturhus, Møteplassen. Etter årsmøtet blir det innlegg og debatt om Sørlandsbanen.