Naturmangfoldet ved Mosvatnet må bevares mener kulturstyret. Foto: Erik Thoring.

Ingen Hyde Park i Mosvatnet!

Kulturstyret i Stavanger vil ikke ha noen Hyde Park ved Mosvatnet. Politikerne mener Mosvatnets unike naturmangfold må være retningsgivende for utviklingen av området. Parketatens forslag til disposisjonsplan har fått et fortjent skudd for baugen.

Verken kultursjef Rolf Norås eller flertallet i kulturstyret har mye til overs for parketatens elleville planer for utviklingen av Mosvatnet. Etter forslag fra Terje Rønnevik (AP) har et flertall bestående av AP og H presisert at Mosvatnets funksjon som biotop for utryddingstruete arter skal bevares. Her er kulturstyrets vedtak fra møtet 2.mai i år:

45/11            10/1971

MOSVANNET
MULIGHETSANALYSE OG DISPOSISJONSPLAN

Behandling:

Terje Rønnevik (Ap) fremmet følgende alternative forslag:

”Mosvannsparkens funksjon som biotop for utryddningstruede arter, må bevares. Inngrepene må være så skånsomme at de ikke kommer i konflikt med dette overordnede perspektivet. Med denne merknaden tiltrer kommunalstyret kultursjefens innspill.”

Ellen Thomseth (H) fremmet følgende tilleggsforslag:

”Nærmiljø med eksisterende lekeplasser og ballbaner i Vålandsskogen utvides ikke med flere lekeapparater for å unngå flere inngrep i selve skogen (ref. s12 i Mosvannet, mulighetsanalyse og disposisjonsplan).

Votering:

Aps alternative forslag ble vedtatt med 6 stemmer (Ap, H).

Rådmannens innstilling fikk 5 stemmer og falt (Frp, KrF og V).

Høyres tilleggsforslag ble enstemmig vedtatt.

Kommunalstyret for kultur og idrett sitt flertallsvedtak:

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.05.2011

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018 | Sist oppdatert: 28.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018 | Sist oppdatert: 26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018 | Sist oppdatert: 13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018 | Sist oppdatert: 30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.