Naturmangfoldet ved Mosvatnet må bevares mener kulturstyret. Foto: Erik Thoring.

Ingen Hyde Park i Mosvatnet!

Kulturstyret i Stavanger vil ikke ha noen Hyde Park ved Mosvatnet. Politikerne mener Mosvatnets unike naturmangfold må være retningsgivende for utviklingen av området. Parketatens forslag til disposisjonsplan har fått et fortjent skudd for baugen.

Verken kultursjef Rolf Norås eller flertallet i kulturstyret har mye til overs for parketatens elleville planer for utviklingen av Mosvatnet. Etter forslag fra Terje Rønnevik (AP) har et flertall bestående av AP og H presisert at Mosvatnets funksjon som biotop for utryddingstruete arter skal bevares. Her er kulturstyrets vedtak fra møtet 2.mai i år:

45/11            10/1971

MOSVANNET
MULIGHETSANALYSE OG DISPOSISJONSPLAN

Behandling:

Terje Rønnevik (Ap) fremmet følgende alternative forslag:

”Mosvannsparkens funksjon som biotop for utryddningstruede arter, må bevares. Inngrepene må være så skånsomme at de ikke kommer i konflikt med dette overordnede perspektivet. Med denne merknaden tiltrer kommunalstyret kultursjefens innspill.”

Ellen Thomseth (H) fremmet følgende tilleggsforslag:

”Nærmiljø med eksisterende lekeplasser og ballbaner i Vålandsskogen utvides ikke med flere lekeapparater for å unngå flere inngrep i selve skogen (ref. s12 i Mosvannet, mulighetsanalyse og disposisjonsplan).

Votering:

Aps alternative forslag ble vedtatt med 6 stemmer (Ap, H).

Rådmannens innstilling fikk 5 stemmer og falt (Frp, KrF og V).

Høyres tilleggsforslag ble enstemmig vedtatt.

Kommunalstyret for kultur og idrett sitt flertallsvedtak:

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.05.2011

Skurvedalen lysefjorden

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

04.04.2019 | Sist oppdatert: 04.04.2019

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Skurvedalen II

Jippi! Øvre Skurvedalen blir reservat!

29.03.2019 | Sist oppdatert: 29.03.2019

Øvre del av Skurvedalen i Lysefjorden blir vernet som naturreservat. Fylkesmannen i Rogaland har inngått avtale om frivillig vern med grunneier. Naturvernforbundet jubler!

II_Sol_Gra_flyfoto

Åpne Grannesbekken til Hafrsfjord

19.03.2019 | Sist oppdatert: 19.03.2019

Hafrsfjord trenger å bli tilført rent, friskt vann. Det får ikke fjorden om sykeshusutbyggerne på Ullandhaug får det som de vil. De foreslår at alt overvann fra sykehusområdet skal gå i lukket kulvert til fjorden. – Håpløst gammaldags tenkning, mener Naturvernforbundet.