Rygjavern nr 1-2016 er på vei

Rygjavern nr 1-2016 er på vei.

Innkallelse til årsmøte

Mandag 4.april er det duket for årsmøte i Naturvernforbundet i Rogaland. Årsmøtet holdes på Sølvberget, Stavanger kulturhus kl 18.00 i 1.etasje (Møteplassen). Vel møtt!

Det er vanlige årsmøtesaker som skal opp - årsmelding og regnskap for 2015 og arbeidsprogram og budsjett for 2016. Dessuten skal det settes sammen e nytt styre for 2016-17.

I årets første utgave av Rygjavern har vi presentert korte sammendrag av fjorårets resultater. Er du medlem skal du få bladet i postkassen i dag eller i morgen.

Årsmøtet skal være avsluttet til kl. 19. Da åpner vi nemlig dørene for et åpent møte med forfatteren og journalisten Kjersti Sandvik som nylig har utgitt boka "Under overflaten- en skitten historie om det norske lakseeventyret". Det er fri adgang til foredraget, salg og signering av bøker.

Gå ikke glipp av den høyaktuelle debatten om en kontroversiell næring!

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.04.2016

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018 | Sist oppdatert: 28.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018 | Sist oppdatert: 26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018 | Sist oppdatert: 13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018 | Sist oppdatert: 30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.