• Rogaland
  • Klager på oppdrett ved reservat
Oppdrettsanlegg 350 meter fra Norheimsøy sjøfuglreservat.

Klager på oppdrett ved reservat

Grieg Seafood Rogaland har fått tillatelse til å etablere oppdrettsanlegg ca 850 meter fra Norheimsøy og Lamholmen naturreservat i Sjernarøyene. Det er allerede ett oppdrettsanlegg 350 meter fra reservatet, og en ny etablering er svært uheldig, mener Naturvernforbundet og NJFF som har påklaget tillatelsen.

Anlegget vil medføre en ukjent risiko for ytterligere tilbakegang i sjøfuglbestandene. Naturmangfoldlovens bestemmelser om samlet belastning og føre var-prinsippet bør derfor komme til anvendelse. Det er også betenkelig at nyetableringen skjer i vandringskorridoren til villaksen i Suldalslågen og den nasjonale laksefjorden Sandsfjorden. Det kan føre til økt risiko for rømming og smittepress fra lakselus.

Rogaland fylkeskommune har overtatt konsesjonsmyndigheten for oppdrettsvirksomheten. Den myndigheten har fylkeskommunen åpenbart tenkt å utøve uten innblanding fra Naturvernforbundet og NJFF. Organisasjonene fikk i utgangspunktet ikke anledning til å fremme klage på konsesjonsjonstillatelsen til Grieg Seafood Rogaland, et vedtak fylkeskommunen har delvis trukket tilbake. I klagen mener organisasjonene at fylkeskommunen har brutt flere bestemmelser i forvaltningsloven.

Viper 2 foto Ingvar Grastveit

Vipeseier i Time

31.10.2018

Vipene på Mossigemarkene i Time kommune, kan se framtida lysere i møte. Fylkesmannen tillater ikke nydyrking av en av de beste vipelokalitetene i kommunen.

Dalen I

Ulovlig deponi ved Jørpeland?

16.10.2018

Naturvernforbundet i Strand har varslet myndighetene om mulig ulovlig deponi samt forurensende drift av Dalen pukkverk utenfor Jørpeland. Kommunen har nå varslet kontrolltilsyn av virksomheten.

Alle elsker trær

14.09.2018

I hvert fall mange nok til å fylle Lille Maritim i Haugesund og Mostun Natursenter i Stavanger. Tre foredragsholdere, hvorav to forfattere, underholdt 160 tilhørere onsdag og torsdag 12 og 13.september.