• Rogaland
  • Klager på oppdrett ved reservat
Oppdrettsanlegg 350 meter fra Norheimsøy sjøfuglreservat.

Klager på oppdrett ved reservat

Grieg Seafood Rogaland har fått tillatelse til å etablere oppdrettsanlegg ca 850 meter fra Norheimsøy og Lamholmen naturreservat i Sjernarøyene. Det er allerede ett oppdrettsanlegg 350 meter fra reservatet, og en ny etablering er svært uheldig, mener Naturvernforbundet og NJFF som har påklaget tillatelsen.

Anlegget vil medføre en ukjent risiko for ytterligere tilbakegang i sjøfuglbestandene. Naturmangfoldlovens bestemmelser om samlet belastning og føre var-prinsippet bør derfor komme til anvendelse. Det er også betenkelig at nyetableringen skjer i vandringskorridoren til villaksen i Suldalslågen og den nasjonale laksefjorden Sandsfjorden. Det kan føre til økt risiko for rømming og smittepress fra lakselus.

Rogaland fylkeskommune har overtatt konsesjonsmyndigheten for oppdrettsvirksomheten. Den myndigheten har fylkeskommunen åpenbart tenkt å utøve uten innblanding fra Naturvernforbundet og NJFF. Organisasjonene fikk i utgangspunktet ikke anledning til å fremme klage på konsesjonsjonstillatelsen til Grieg Seafood Rogaland, et vedtak fylkeskommunen har delvis trukket tilbake. I klagen mener organisasjonene at fylkeskommunen har brutt flere bestemmelser i forvaltningsloven.

Livet i fjæra 2

Livet i fjæra

05.06.2018

Naturvernforbundets naturveileder Rakel Alvestad og dykkar/undervannsfotograf Rudolf Svensen har dei siste vekene teke med 5.klassar frå Hafrsfjord og Sunde Skule på ei undervannsreise i nære og fjerne farvatn.

Vindkraftseminar 4 croppet

NVE må under kontroll

01.06.2018

Janne Johnsen, Høyres gruppeleder i fylkestinget, tok et generaloppgjør med Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) under vindkraftseminaret på Mostun natursenter torsdag. - NVE gir fullstendig blaffen i fylkeskommunen, smalt hun til.