• Rogaland
  • Klager på oppdrett ved reservat
Oppdrettsanlegg 350 meter fra Norheimsøy sjøfuglreservat.

Klager på oppdrett ved reservat

Grieg Seafood Rogaland har fått tillatelse til å etablere oppdrettsanlegg ca 850 meter fra Norheimsøy og Lamholmen naturreservat i Sjernarøyene. Det er allerede ett oppdrettsanlegg 350 meter fra reservatet, og en ny etablering er svært uheldig, mener Naturvernforbundet og NJFF som har påklaget tillatelsen.

Anlegget vil medføre en ukjent risiko for ytterligere tilbakegang i sjøfuglbestandene. Naturmangfoldlovens bestemmelser om samlet belastning og føre var-prinsippet bør derfor komme til anvendelse. Det er også betenkelig at nyetableringen skjer i vandringskorridoren til villaksen i Suldalslågen og den nasjonale laksefjorden Sandsfjorden. Det kan føre til økt risiko for rømming og smittepress fra lakselus.

Rogaland fylkeskommune har overtatt konsesjonsmyndigheten for oppdrettsvirksomheten. Den myndigheten har fylkeskommunen åpenbart tenkt å utøve uten innblanding fra Naturvernforbundet og NJFF. Organisasjonene fikk i utgangspunktet ikke anledning til å fremme klage på konsesjonsjonstillatelsen til Grieg Seafood Rogaland, et vedtak fylkeskommunen har delvis trukket tilbake. I klagen mener organisasjonene at fylkeskommunen har brutt flere bestemmelser i forvaltningsloven.

Side 10-11 bore

Ikkje lov å nydyrke skog på Bore

11.05.2018

Ein bonde på Bore i Klepp får ikkje lov til å nydyrke fem dekar skog attmed Jærstrendene landskapsvernområde. Naturvernforbundet og Ornitologisk Forening har fått medhald i sin klage på vedtaket gjort av politikarane i Klepp.

Ansatte I

Hele landet kommer til Stavanger

18.04.2018

Det er 49 år siden landsmøtet i Naturvernforbundet sist ble arrangert i Stavanger. Nå skjer det igjen samtidig med at fylkeslaget fyller 90 år. Vi er klare til å gi landets ypperste naturvernere en uforglemmelig opplevelse!