• Rogaland
  • Klager på oppdrett ved reservat
Oppdrettsanlegg 350 meter fra Norheimsøy sjøfuglreservat.

Klager på oppdrett ved reservat

Grieg Seafood Rogaland har fått tillatelse til å etablere oppdrettsanlegg ca 850 meter fra Norheimsøy og Lamholmen naturreservat i Sjernarøyene. Det er allerede ett oppdrettsanlegg 350 meter fra reservatet, og en ny etablering er svært uheldig, mener Naturvernforbundet og NJFF som har påklaget tillatelsen.

Anlegget vil medføre en ukjent risiko for ytterligere tilbakegang i sjøfuglbestandene. Naturmangfoldlovens bestemmelser om samlet belastning og føre var-prinsippet bør derfor komme til anvendelse. Det er også betenkelig at nyetableringen skjer i vandringskorridoren til villaksen i Suldalslågen og den nasjonale laksefjorden Sandsfjorden. Det kan føre til økt risiko for rømming og smittepress fra lakselus.

Rogaland fylkeskommune har overtatt konsesjonsmyndigheten for oppdrettsvirksomheten. Den myndigheten har fylkeskommunen åpenbart tenkt å utøve uten innblanding fra Naturvernforbundet og NJFF. Organisasjonene fikk i utgangspunktet ikke anledning til å fremme klage på konsesjonsjonstillatelsen til Grieg Seafood Rogaland, et vedtak fylkeskommunen har delvis trukket tilbake. I klagen mener organisasjonene at fylkeskommunen har brutt flere bestemmelser i forvaltningsloven.

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.