Klapp kråka på Vitengarden.

Klapp kråka

I Hå kommune er den en forhatt og fredløs ugangskråke. På Vitengarden på Nærbø er kråka barnas beste venn. Et utstoppet eksemplar av arten ble ihvertfall behandlet med ærbødighet og respekt av de unge. "Klappe-kråka" inngår i en helt ny fugleutstilling på Jærmuseets avdeling like utenfor Nærbø.

Image

Utstillingen som er utarbeidet med faglig bistand fra Naturvernforbundets Kjell Mjølsnes, er et supplement til de faste utstillingene på Vitengarden. Hovedtemaet er artene som finnes i jærlandskapet og som i dag er truet av et intensivt og lite fuglevennlig jordbruk. På utstillingen  kan du høre fuglelyder, se utstoppete fugler med kikkert, følge stærunger på web-kamera og altså klappe kråka.

Litt paradoksalt da at det var Hå kommunes kråkefiende nummer en, ordfører Terje Mjåtveit som åpnet utstillingen. Men han nevnte ikke kommunens kråkejakt med ett ord i sin åpningstale. Han var derimot opptatt av at bøndene må ta ansvar for å ta vare på artene som hekker i jordbrukslandskapet, og i særdeleshet vipa.

Under åpningen søndag 22.mai var Naturvernforbundet til stede med fuglekasser og naturmangfoldutstilling. 660 personer var innforbi dørene på åpningsdagen. De som ikke var der, kan når som helst dra til Vitengarden for å se fugleutstillingen. Den er verdt turen.

Eik Foreknuten

Hvor mange hule eiker har Stavanger?

12.03.2018

Det er det ingen som vet i dag. Derfor inviterer vi deg til å være med og kartlegge byens gamle eiker. Vi arrangerer eikerally søndag 18.mars med start fra Mostun natursenter kl 11.

Flaggermus  - hjemmeside

Flaggermusdagar på Haugalandet

26.02.2018

I vinterferien vart det arrangert flaggermusdag med snekring av flaggermuskassar ved Haugesund og Karmøy folkebibliotek. Store og små fann vegen for ein storslått dag med flaggermus i fokus.