Klapp kråka på Vitengarden.

Klapp kråka

I Hå kommune er den en forhatt og fredløs ugangskråke. På Vitengarden på Nærbø er kråka barnas beste venn. Et utstoppet eksemplar av arten ble ihvertfall behandlet med ærbødighet og respekt av de unge. "Klappe-kråka" inngår i en helt ny fugleutstilling på Jærmuseets avdeling like utenfor Nærbø.

Image

Utstillingen som er utarbeidet med faglig bistand fra Naturvernforbundets Kjell Mjølsnes, er et supplement til de faste utstillingene på Vitengarden. Hovedtemaet er artene som finnes i jærlandskapet og som i dag er truet av et intensivt og lite fuglevennlig jordbruk. På utstillingen  kan du høre fuglelyder, se utstoppete fugler med kikkert, følge stærunger på web-kamera og altså klappe kråka.

Litt paradoksalt da at det var Hå kommunes kråkefiende nummer en, ordfører Terje Mjåtveit som åpnet utstillingen. Men han nevnte ikke kommunens kråkejakt med ett ord i sin åpningstale. Han var derimot opptatt av at bøndene må ta ansvar for å ta vare på artene som hekker i jordbrukslandskapet, og i særdeleshet vipa.

Under åpningen søndag 22.mai var Naturvernforbundet til stede med fuglekasser og naturmangfoldutstilling. 660 personer var innforbi dørene på åpningsdagen. De som ikke var der, kan når som helst dra til Vitengarden for å se fugleutstillingen. Den er verdt turen.

Skurvedalen lysefjorden

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

04.04.2019

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Skurvedalen II

Jippi! Øvre Skurvedalen blir reservat!

29.03.2019

Øvre del av Skurvedalen i Lysefjorden blir vernet som naturreservat. Fylkesmannen i Rogaland har inngått avtale om frivillig vern med grunneier. Naturvernforbundet jubler!

II_Sol_Gra_flyfoto

Åpne Grannesbekken til Hafrsfjord

19.03.2019

Hafrsfjord trenger å bli tilført rent, friskt vann. Det får ikke fjorden om sykeshusutbyggerne på Ullandhaug får det som de vil. De foreslår at alt overvann fra sykehusområdet skal gå i lukket kulvert til fjorden. – Håpløst gammaldags tenkning, mener Naturvernforbundet.