Klapp kråka på Vitengarden.

Klapp kråka

I Hå kommune er den en forhatt og fredløs ugangskråke. På Vitengarden på Nærbø er kråka barnas beste venn. Et utstoppet eksemplar av arten ble ihvertfall behandlet med ærbødighet og respekt av de unge. "Klappe-kråka" inngår i en helt ny fugleutstilling på Jærmuseets avdeling like utenfor Nærbø.

Image

Utstillingen som er utarbeidet med faglig bistand fra Naturvernforbundets Kjell Mjølsnes, er et supplement til de faste utstillingene på Vitengarden. Hovedtemaet er artene som finnes i jærlandskapet og som i dag er truet av et intensivt og lite fuglevennlig jordbruk. På utstillingen  kan du høre fuglelyder, se utstoppete fugler med kikkert, følge stærunger på web-kamera og altså klappe kråka.

Litt paradoksalt da at det var Hå kommunes kråkefiende nummer en, ordfører Terje Mjåtveit som åpnet utstillingen. Men han nevnte ikke kommunens kråkejakt med ett ord i sin åpningstale. Han var derimot opptatt av at bøndene må ta ansvar for å ta vare på artene som hekker i jordbrukslandskapet, og i særdeleshet vipa.

Under åpningen søndag 22.mai var Naturvernforbundet til stede med fuglekasser og naturmangfoldutstilling. 660 personer var innforbi dørene på åpningsdagen. De som ikke var der, kan når som helst dra til Vitengarden for å se fugleutstillingen. Den er verdt turen.

Dobbelbekkasin

Ja til forbud mot dyrking av myr

06.02.2019

- I løpet av de siste hundre årene har vi mistet en tredjedel av myrarealet grunnet nydyrking, uttak av torv og andre inngrep, og vi har kommet til et punkt der vi ikke kan miste mer, skriver Naturvernforbundets Stein Johan Warland i denne kommentaren.