Du er her:

  • Rogaland
  • Krav om styrket oljevernberedskap

Krav om styrket oljevernberedskap

Ulykken ved Fedje i januar 2007 viser igjen behovet for en forbedret oljevernberedskap langs norskekysten. Norge er en kystnasjon med unike og viktige naturressurser. Store oljeulykker vil ha alvorlige konsekvenser for Norges unike biologiske verdier og som sjømat- og turistnasjon. Satsingen på oljevernberedskap er en helt nødvendig forsikring mot ulykker og en investering for fremtiden.
Norges Naturvernforbund pekte på en rekke svakheter ved norsk oljevernberedskap under høringen av stortingsmelding nr. 14, Sjøsikkerhet og oljevernberedskap i 2005. Norges Naturvernforbund vil peke på følgende punkter for å få styrket beredskapen i norske farvann:

· Forbud mot bruk av tung bunkersolje. Tung bunkersolje forårsaker mye større skade enn andre typer oljeprodukter. Er til behandling i IMO. Arbeidet må støttes av norske myndigheter

· Statlig slepebåtberedskap langs hele norskekysten. Anbefalt av Kystverket. Behov for ekstrabevilgninger på rundt 220 millioner kroner på statsbudsjettet for 2008.

· Opprettelse av seilingsled langs hele norskekysten. Må ligge minst 30 nautiske mil fra kysten og ha trafikkseparering. Responstiden for slepebåter må samsvare med skipenes avstand fra land.

· Fornyelse av oljeverndepotene. Mange har gammelt, ubrukelig eller utilstrekkelig utstyr. Mye av dette er allerede kartlagt av Kystverket. Oppgradering av mangelfulle oljeverndepoter krever minst 100 millioner kroner og må senest inn på statsbudsjettet for 2008.

· Helhetlig plan for skip-til-skip-omlasting av olje. Det er behov for en gjennomgang av regelverk og kartlegging av de best egnede områdene for slik aktivitet.

· Introduksjon av ikke-spesifikt gebyr for havneområder. Punktutslipp av olje og annet spesialavfall representerer i sum enorme mengder. Ikke-spesifikt gebyr vil betraktelig redusere skipenes og rederienes fristelse til å hive spesialavfall på sjøen.

Norges Naturvernforbund forventer i tillegg at norske myndigheter tar en grundig gjennomgang av lokalisering av oljeverndepotene, strukturelle barrierer som hindrer effektiv berging, responstiden for nødlosseutstyr og håndtering av strandsanering og oljeskadet sjøfugl.

Relaterte saker:
13.01.2007 Krever styrket beredskap etter ”Server”-ulykken
16.01.2007 Betydelig ulykkesrisiko i Skagerrak
19.01.2007 Deltar i fuglevask etter oljeutslippet på Fedje

- Klikk her for å lese om hvordan du kan bli medlem og på annen måte støtte Norges Naturvernforbunds arbeid for et rent marint miljø

- Følg natur- og miljøvernsakene - Få tilsendt Norges Naturvernforbunds nyhetsbrev gratis på e-post

Nyheter

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.

Viser fra 37 til 40 av totalt 500 artikler