• Rogaland
  • Krever nullvekst i oppdrettsnæringen i Rogaland
Lusepåslag i en voksen laks. Dette blir et stadig større problem og er en trussel mot lakse- og ørretbestanden i Norge.

Krever nullvekst i oppdrettsnæringen i Rogaland

Naturvernforbundet i Rogaland vedtok på årsmøtet følgende uttalelse om fiskeoppdrett i Rogaland.

"Naturvernforbundet i Rogaland er bekymret over den negative miljøpåvirkningen norsk oppdrettsnæring har på økosystemet i de rogalandske fjordene.

Et flertall av norske politikere og fiskeoppdrettere har som mål å femdoble produksjonen innen 2050. Dersom dette målet blir nådd ved bruk av dagens produksjonsform i åpne merder, vil det med overveiende sannsynlighet få svært negativekonsekvenserfor miljøet.

Lakselus og rømt oppdrettsfisk er flere steder langs kysten en klar trussel mot sårbare bestander av sjøørret og villaks. Økende resistens hoslakselus tvinger produsentene til enda hardere og eksperimentell bruk av avlusningskjemikalier for å komme under Mattilsynets tillatte lusegrenser.

Et mangelfullt lovverk gjør at brønnbåtene som står for avlusningen står fritt til å dumpe kjemikalierestene sine rett i fjorden, noe som igjen går hardt ut over annet marint liv i nærheten av anleggene. Det er også en økende bekymring for at høsting avrensefisk ikke erbærekraftig.

De årlige rømmingstallene går ikke ned –og konfliktene mellom oppdrettsanlegg og andre brukere av kystområdene øker.

Årsmøtet til Naturvernforbundet i Rogaland krever at det ikke godkjennes flere oppdrettsanlegg i Rogaland, med mindre det benyttes lukkede anlegg eller anlegg som beviselig ikke gjør skade på miljøet."

Uttalesen ble enstemmig vedtatt av årsmøtet og sendes til fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal og politiske partier i Rogaland Fylkeskommune.

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.04.2016

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018 | Sist oppdatert: 28.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018 | Sist oppdatert: 26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018 | Sist oppdatert: 13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018 | Sist oppdatert: 30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.