• Rogaland

Krever supplerende nasjonalparkplan

Naturvernforbundet samlet til landsmøte på Hamar i helga, krever at det straks blir satt i gang arbeid med en supplerende nasjonalparkplan. Behovet for dette er allerede godt dokumentert, mener landsmøtet som blant annet viser til de nasjonale og internasjonale verneverdiene i Preikestolområdet som ikke har vernestatus.

Naturvernforbundet registrerer med glede at nasjonalparkplanen, som ble vedtatt av Stortinget i 1993, om kort tid sluttføres. Norge har med dette fått 54 nye nasjonalparker og landskapsvernområder. Likevel er det nødvendig å utvide nasjonalparkplanen ytterligere. Naturvernforbundet, samlet til landsmøte på Hamar 26.- 28. august 2011, krever at regjeringen setter i gang arbeidet med en supplerende nasjonalparkplan.

En evaluering av alle verneområdene i fastlands-Norge (NINA Rapport 535 – 2010) fastslår at de viktigste områdene for biologisk mangfold i altfor liten grad er sikret gjennom vern. Rapporten fastslår at det er stort behov for supplering av dagens verneområder som kan sikre viktige forekomster av naturtyper og arter.

Presset på de deler av norsk natur som ikke er tilstrekkelig sikret for ettertiden, er for tiden sterkt. Det skyldes først og fremst økt interesse for kraftutbygging og gruvedrift. Flere viktige naturområder i lavlandet trues av by-vekst og økt industrialisering av landbruket.

Naturvernforbundet reiste i 2008 forslag om å etablere Preikestolen nasjonalpark. Frivillige naturvern- og friluftsorganisasjoner som representerer over 300 000 medlemmer står bak kravet. Våren 2011 fremmet Venstre forslag om det samme på Stortinget, og miljøvernminister Erik Solheim har fastslått at området har store natur- og kulturverdier. Miljøverndepartementet og Direktoratet for naturforvaltning skal vurdere vern av Preikestolområdet i sammenheng med en samlet evaluering av norske verneområder, men statsråden har uttalt at lokalt initiativ er en forutsetning for vern. Naturvernforbundet mener det først og fremst må være naturverdiene som skal ligge til grunn for vern av naturområder.

Naturvernforbundet mener at behovet for en supplerende verneplan er godt nok dokumentert. Derfor må arbeidet starte nå slik at det kan bli avklart hvilke områder og naturtyper som kan inngå i den supplerende nasjonalparkplanen.

(Utdrag av uttalelsen)

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.