Klima- og miljøminister Tine Sundtoft og Stavangers varaordfører Bjørg Tysdal Moe besøkte Store Marøy i øsende regnvær. Erik Thoring forteller om Naturvernforbundets rydding og skjøtsel av øya gjennom 15 år. Foto: Marianne Gjørv.

Kystlyngheiene er utvalgt

Kystlynghei er en sterkt trua naturtype og kan bli borte i løpet av de neste 50 åra. Nå har Regjeringen bestemt at det skal gjøres en ekstra innsats for å hindre at naturtypen går tapt.

Nyheten ble "lekket" av klima- og miljminister Tine Sundtoft da hun besøkte Store Marøy torsdag 30.april. Fredag 8.mai bestemte Kongen i statsråd at kystlynghei får status som utvalgt naturtype. Det betyr at kommunene skal ta særskilte hensyn til bevaringsverdig kystlynghei og at staten skal bruke ekstra kroner til bønder som ønsker å gjenoppta beiting i de mest prioriterte kystlyngheiene. Utvalgt naturtype er en mild form for vern. Skjøtsel og beiting er nemlig en betingelse for å ta vare på naturtypen som er vårt aller eldste kulturlandskap.

Rogaland har kartlagt kystlyngheiene og har delt dem inn i tre kategorier: A-svært viktige. B-viktige og C-lokalt viktige. Det er lyngheiene i klasse A som vil bli prioritert når det kommer til bruk av ekstraordinære midler til beiting og skjøtsel. Blant A-områdene er søndre Eigerøy  i Eigersund kommune. Høsten 2012 arrangerte Naturvernforbundet fagtur til Eigerøy der bonde Jan Sæstad driver med aktiv beiting og skjøtsel.

Andre såkalte "stjerneområder" i Rogaland er Laksesvelafjellet - Ogna og Ognadalen-Hellvik i Eigersund og Bjerkreim, heia mellom Hodnefjell og Bø på Rennesøy og søndre deler av Karmøy.

Foto: Birgitt Harstad og Jan Sæstad orienterer om driften av kystlyngheia i Søre Eigerøy under Naturvernforbundets fagtur i 2012.

Artikkelen ble sist oppdatert: 09.05.2015

Jubileum-90-år

90 år i år!

18.04.2018 | Sist oppdatert: 18.04.2018

Naturvernforbundet i Rogaland ble stiftet på Stavanger Museum 30.januar i 1928. Det betyr at vi er 90 år i år!

Jærbanen

Samferdsel og krafteksport på årsmøtet

21.03.2018 | Sist oppdatert: 21.03.2018

Dobbeltspor til Kviamarka og bane i stedet for bussvei på Nord-Jæren, foreslår styret i en samferdelsplan som blir lagt fram for årsmøtet 9.april. Styret mener også at den konsesjonssøkte Skottlandskabelen "Northconnect" må konsekvensutredes bedre.

NiR styret

Årsmøte i NiR mandag 9.april

21.03.2018 | Sist oppdatert: 21.03.2018

Mandag 9.april kl. 17 holder Naturvernforbundet i Rogaland årsmøte i Stavanger kulturhus, Møteplassen. Etter årsmøtet blir det innlegg og debatt om Sørlandsbanen.