Klima- og miljøminister Tine Sundtoft og Stavangers varaordfører Bjørg Tysdal Moe besøkte Store Marøy i øsende regnvær. Erik Thoring forteller om Naturvernforbundets rydding og skjøtsel av øya gjennom 15 år. Foto: Marianne Gjørv.

Kystlyngheiene er utvalgt

Kystlynghei er en sterkt trua naturtype og kan bli borte i løpet av de neste 50 åra. Nå har Regjeringen bestemt at det skal gjøres en ekstra innsats for å hindre at naturtypen går tapt.

Nyheten ble "lekket" av klima- og miljminister Tine Sundtoft da hun besøkte Store Marøy torsdag 30.april. Fredag 8.mai bestemte Kongen i statsråd at kystlynghei får status som utvalgt naturtype. Det betyr at kommunene skal ta særskilte hensyn til bevaringsverdig kystlynghei og at staten skal bruke ekstra kroner til bønder som ønsker å gjenoppta beiting i de mest prioriterte kystlyngheiene. Utvalgt naturtype er en mild form for vern. Skjøtsel og beiting er nemlig en betingelse for å ta vare på naturtypen som er vårt aller eldste kulturlandskap.

Rogaland har kartlagt kystlyngheiene og har delt dem inn i tre kategorier: A-svært viktige. B-viktige og C-lokalt viktige. Det er lyngheiene i klasse A som vil bli prioritert når det kommer til bruk av ekstraordinære midler til beiting og skjøtsel. Blant A-områdene er søndre Eigerøy  i Eigersund kommune. Høsten 2012 arrangerte Naturvernforbundet fagtur til Eigerøy der bonde Jan Sæstad driver med aktiv beiting og skjøtsel.

Andre såkalte "stjerneområder" i Rogaland er Laksesvelafjellet - Ogna og Ognadalen-Hellvik i Eigersund og Bjerkreim, heia mellom Hodnefjell og Bø på Rennesøy og søndre deler av Karmøy.

Foto: Birgitt Harstad og Jan Sæstad orienterer om driften av kystlyngheia i Søre Eigerøy under Naturvernforbundets fagtur i 2012.

Artikkelen ble sist oppdatert: 09.05.2015

Skurvedalen lysefjorden

HELE Skurvedalen kan bli vernet!

04.04.2019 | Sist oppdatert: 04.04.2019

Vår skuffelse over at ikke hele Skurvedalen blir vernet som naturreservat, kan snu seg til glede. Forsand kommune har nemlig tilbudt frivillig vern av nedre del av Skurvedalen.

Skurvedalen II

Jippi! Øvre Skurvedalen blir reservat!

29.03.2019 | Sist oppdatert: 29.03.2019

Øvre del av Skurvedalen i Lysefjorden blir vernet som naturreservat. Fylkesmannen i Rogaland har inngått avtale om frivillig vern med grunneier. Naturvernforbundet jubler!

II_Sol_Gra_flyfoto

Åpne Grannesbekken til Hafrsfjord

19.03.2019 | Sist oppdatert: 19.03.2019

Hafrsfjord trenger å bli tilført rent, friskt vann. Det får ikke fjorden om sykeshusutbyggerne på Ullandhaug får det som de vil. De foreslår at alt overvann fra sykehusområdet skal gå i lukket kulvert til fjorden. – Håpløst gammaldags tenkning, mener Naturvernforbundet.