Klima- og miljøminister Tine Sundtoft og Stavangers varaordfører Bjørg Tysdal Moe besøkte Store Marøy i øsende regnvær. Erik Thoring forteller om Naturvernforbundets rydding og skjøtsel av øya gjennom 15 år. Foto: Marianne Gjørv.

Kystlyngheiene er utvalgt

Kystlynghei er en sterkt trua naturtype og kan bli borte i løpet av de neste 50 åra. Nå har Regjeringen bestemt at det skal gjøres en ekstra innsats for å hindre at naturtypen går tapt.

Nyheten ble "lekket" av klima- og miljminister Tine Sundtoft da hun besøkte Store Marøy torsdag 30.april. Fredag 8.mai bestemte Kongen i statsråd at kystlynghei får status som utvalgt naturtype. Det betyr at kommunene skal ta særskilte hensyn til bevaringsverdig kystlynghei og at staten skal bruke ekstra kroner til bønder som ønsker å gjenoppta beiting i de mest prioriterte kystlyngheiene. Utvalgt naturtype er en mild form for vern. Skjøtsel og beiting er nemlig en betingelse for å ta vare på naturtypen som er vårt aller eldste kulturlandskap.

Rogaland har kartlagt kystlyngheiene og har delt dem inn i tre kategorier: A-svært viktige. B-viktige og C-lokalt viktige. Det er lyngheiene i klasse A som vil bli prioritert når det kommer til bruk av ekstraordinære midler til beiting og skjøtsel. Blant A-områdene er søndre Eigerøy  i Eigersund kommune. Høsten 2012 arrangerte Naturvernforbundet fagtur til Eigerøy der bonde Jan Sæstad driver med aktiv beiting og skjøtsel.

Andre såkalte "stjerneområder" i Rogaland er Laksesvelafjellet - Ogna og Ognadalen-Hellvik i Eigersund og Bjerkreim, heia mellom Hodnefjell og Bø på Rennesøy og søndre deler av Karmøy.

Foto: Birgitt Harstad og Jan Sæstad orienterer om driften av kystlyngheia i Søre Eigerøy under Naturvernforbundets fagtur i 2012.

Artikkelen ble sist oppdatert: 09.05.2015

Skurvedalen, CIMG0086

Lysefjordens indrefilet er reddet

24.11.2017 | Sist oppdatert: 24.11.2017

Nå er det endelig klart: Det blir IKKE bygget vannkraftverk i Skurvedalen. Det er en STOR seier for natur og friluftsliv.

Espedalsstølen 4 starten på veien

ATV-vei i verneområde

02.11.2017 | Sist oppdatert: 02.11.2017

Øvre Espedal Velforening har bygd mer vei i Frafjordheiane landskapsvernområde enn de fikk lov til av verneområdestyret. Miljøvernorganisasjoner ber styret om å vurdere politianmeldelse og krav om retting.

Årets andre utgave av Rygjavern

21.09.2017 | Sist oppdatert: 21.09.2017

Rygjavern holder koken. Årets andre utgave fikk medlemmene i postkassen i slutten av august. Nå kan du laste ned og lese bladet på PC'en din.

60 personer

Utleie Inge Steenslands Hus

21.09.2017 | Sist oppdatert: 12.06.2018

Mange har allerede oppdaget at det går an å leie Inge Steenslands Hus, nybygget vårt på Mostun natursenter. Her kan du finne ut mer om priser og utleievilkår.