Laksens frie vandring oppstrøms Frøytloghølen (bildet) kan bli hindret av ny kraftutbygging i regi av Dalane Energi.

Laksen kan bli utestengt

Grunneiere, sportsfiskere og Naturvernforbundet frykter at byggingen av Frøytlog kraftverk i Sokndal kan stenge oppgangen av laks i de øvre deler av vassdraget.

Naturvernforbundet i Rogaland har registrert  at det hefter feil og usikkerheter knyttet til faktagrunnlaget som ligger  til grunn for utbyggingstillatelsen som er gitt til  Dalane Energi for Frøytlog kraftverk .

I et brev  til NVE fra Grunneierne med lakserettigheter  i vassdraget (12.04.16)  går det fram at anadrom sone gjelder fra Frøytlogsfossen og til utløpet av Årrestadvatnet (Fylkesmannen i Rogaland 2011).  Dette er ikke hensyntatt i regulantens planer og forutsetninger.  Grunneierne mener at  foreslått vannføring (250 l sek) i laksens vandringsperiode oppstrøms kraftverket vil gjøre vandring umulig. Det betyr i praksis at laksens vandring fra kraftverket til utløp Årrestadvatnet vil bli stengt.

Naturvernforbundet mener det ikke må herske noen tvil om tiltakets konsekvenser for laksens frie vandringsveier i vassdraget. Det er en viktig forutsetning i  naturmangfoldlovens §8 om kunnskapsgrunnlaget. Er det rimelig tvil  om konsekvensene  skal det iverksettes tiltak for unngå mulig vesentlig skade på naturmangfoldet (nmfl §9). Grunneierne har i sitt brev pekt på flere konkrete tiltak for å sikre laksens frie vandring inn og ut av vassdraget oppstrøms kraftverket.

Naturvernforbundet mener i likhet med grunneierne at det må stilles krav til detaljplanen som er basert på oppdatert kunnskap og  at denne kunnskapen må ligge til grunn for  et vannføringsreglement og med avbøtende tiltak som sikrer laksen fri vandringsvei.

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.05.2016

Natur på torsdag

14.03.2018 | Sist oppdatert: 15.03.2018

Sjekk ut programmet i foredragsserien Natur på torsdag

Eik Foreknuten

Hvor mange hule eiker har Stavanger?

12.03.2018 | Sist oppdatert: 13.03.2018

Det er det ingen som vet i dag. Derfor inviterer vi deg til å være med og kartlegge byens gamle eiker. Vi arrangerer eikerally søndag 18.mars med start fra Mostun natursenter kl 11.

Flaggermus  - hjemmeside

Flaggermusdagar på Haugalandet

26.02.2018 | Sist oppdatert: 26.02.2018

I vinterferien vart det arrangert flaggermusdag med snekring av flaggermuskassar ved Haugesund og Karmøy folkebibliotek. Store og små fann vegen for ein storslått dag med flaggermus i fokus.