Laksens frie vandring oppstrøms Frøytloghølen (bildet) kan bli hindret av ny kraftutbygging i regi av Dalane Energi.

Laksen kan bli utestengt

Grunneiere, sportsfiskere og Naturvernforbundet frykter at byggingen av Frøytlog kraftverk i Sokndal kan stenge oppgangen av laks i de øvre deler av vassdraget.

Naturvernforbundet i Rogaland har registrert  at det hefter feil og usikkerheter knyttet til faktagrunnlaget som ligger  til grunn for utbyggingstillatelsen som er gitt til  Dalane Energi for Frøytlog kraftverk .

I et brev  til NVE fra Grunneierne med lakserettigheter  i vassdraget (12.04.16)  går det fram at anadrom sone gjelder fra Frøytlogsfossen og til utløpet av Årrestadvatnet (Fylkesmannen i Rogaland 2011).  Dette er ikke hensyntatt i regulantens planer og forutsetninger.  Grunneierne mener at  foreslått vannføring (250 l sek) i laksens vandringsperiode oppstrøms kraftverket vil gjøre vandring umulig. Det betyr i praksis at laksens vandring fra kraftverket til utløp Årrestadvatnet vil bli stengt.

Naturvernforbundet mener det ikke må herske noen tvil om tiltakets konsekvenser for laksens frie vandringsveier i vassdraget. Det er en viktig forutsetning i  naturmangfoldlovens §8 om kunnskapsgrunnlaget. Er det rimelig tvil  om konsekvensene  skal det iverksettes tiltak for unngå mulig vesentlig skade på naturmangfoldet (nmfl §9). Grunneierne har i sitt brev pekt på flere konkrete tiltak for å sikre laksens frie vandring inn og ut av vassdraget oppstrøms kraftverket.

Naturvernforbundet mener i likhet med grunneierne at det må stilles krav til detaljplanen som er basert på oppdatert kunnskap og  at denne kunnskapen må ligge til grunn for  et vannføringsreglement og med avbøtende tiltak som sikrer laksen fri vandringsvei.

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.05.2016

Fygaren I

Vipene vant på Stokka!

26.02.2018 | Sist oppdatert: 28.02.2018

Administrasjonen i Stavanger kommune ønsket å bygge turvei midt gjennom et vipehabitat på Stokka i Stavanger. Det ville ikke politikerne. Tirsdag 27.februar sa et enstemmig kommunalstyre nei til turveien, etter påtrykk fra Naturvernforbundet og NOF Stavanger og omegn.

Heiavatn utsnitt

Uakseptabelt naturinngrep på Åkra

26.02.2018 | Sist oppdatert: 26.02.2018

Ny omkjøringsveg ved Åkra på Karmøy vil få sterkt negative konsekvenser for truete arter og verdifullt naturmangfold. Det er heller ikke behov for veien som kan komme til å koste nær en milliard kroner, skriver Per Magnus Haugen Presthammer, Gunvar Mikkelsen og Erik Thoring i et leserinnlegg i Haugesunds Avis.

Bore skog hogst

Nei til nydyrking av skog på Bore

13.02.2018 | Sist oppdatert: 13.02.2018

Norsk Ornitologisk Forening, Rogaland og Naturvernforbundet har påklaget et politisk vedtak om å tillate hogst og nydyrking av en fem dekar stor skogteig på Bore i Klepp kommune.

Lågaliåna

Omkamp om Lågaliåna

30.01.2018 | Sist oppdatert: 30.01.2018

I 2014 fikk Jørpeland Kraft AS avslag på sin søknad om å bygge ut Lågaliåna i Jørpelandsvassdraget. Nå prøver de seg igjen. - Den nye søknaden er ikke hakket bedre enn den forrige, sier Egil Tjensvold i Naturvernforbundet i Strand.