Fungerende styreleder i fylkeslaget, Bjarte Hetland ønsket Lars Haltbrekken og landsstyret velkommen til Mostun fredag.

Landsstyret på plass

Landsstyret og sentralstyret i Norges Naturvernforbund har inntatt Mostun natursenter. I tre dager fram til søndag formiddag skal ca 35 tillitsvalgte og ansatte meisle ut kursen for det videre arbeidet.

- Dere har nå kommet til et fylke som ikke bare handler om olje og gass. Rogaland har 12 prosent av landets vannkraftressurser og har bygd ned det meste. Vi fører en tøff kamp for å ta vare på naturen, og vi gir oss aldri, forsikret fungerende styreleder, Bjarte Hetland  i sin velkomsttale til landsstyret og sentralstyrets medlemmer.

Det er første gang landsstyret samles  til møte er at det ble valgt på landsmøtet i Trondheim tidligere i år. Det er også første gang landsstyret møtes i Stavanger i "moderne tid". Sist byen fikk besøk av organisasjonens fremste tillitsvalgte var i 1969 da fylkeslaget var vertskap for landsmøtet.

Øverst på landsstyrets agenda står oppfølging av arbeidsplanen som ble vedtatt av landsmøtet. Det er denne planen som er landsstyrets viktigste styringsredskap. Blant de mest aktuelle sakene står forberedelsene til forbundets 100 års jubileum neste år. Det blir jubileumsbok, utstillinger, konkurranser og en lang rekke lokale markeringer.

Selv om programmet er tett, blir det plass til en en guidet tur rundt Mosvatnet  på lørdag. I den forbindelse vil det bli gitt en presentasjon av Mostun natursenter som drives av fylkeslaget og som er hovedbase for Jæren våtmarkssenter. Lørdag kveld inviterer fylkeslaget til festmiddag på Mostun der kortreist  og økologisk mat står på menyen.

Hvis værgudene er med oss på søndag blir det kort utflukt til Store Marøy der fylkeslaget har drevet dugnadsrydding av kystlynghei og kulturlandskap de siste 12 åra.

Bildetekst:

Landsstyret, sentralstyret og ansatte samlet på trammen foran Mostun natursenter i dag (fredag).

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.10.2013

Viper 2 foto Ingvar Grastveit

Vipeseier i Time

31.10.2018 | Sist oppdatert: 31.10.2018

Vipene på Mossigemarkene i Time kommune, kan se framtida lysere i møte. Fylkesmannen tillater ikke nydyrking av en av de beste vipelokalitetene i kommunen.

Dalen I

Ulovlig deponi ved Jørpeland?

16.10.2018 | Sist oppdatert: 16.10.2018

Naturvernforbundet i Strand har varslet myndighetene om mulig ulovlig deponi samt forurensende drift av Dalen pukkverk utenfor Jørpeland. Kommunen har nå varslet kontrolltilsyn av virksomheten.

Alle elsker trær

14.09.2018 | Sist oppdatert: 14.09.2018

I hvert fall mange nok til å fylle Lille Maritim i Haugesund og Mostun Natursenter i Stavanger. Tre foredragsholdere, hvorav to forfattere, underholdt 160 tilhørere onsdag og torsdag 12 og 13.september.