Fungerende styreleder i fylkeslaget, Bjarte Hetland ønsket Lars Haltbrekken og landsstyret velkommen til Mostun fredag.

Landsstyret på plass

Landsstyret og sentralstyret i Norges Naturvernforbund har inntatt Mostun natursenter. I tre dager fram til søndag formiddag skal ca 35 tillitsvalgte og ansatte meisle ut kursen for det videre arbeidet.

- Dere har nå kommet til et fylke som ikke bare handler om olje og gass. Rogaland har 12 prosent av landets vannkraftressurser og har bygd ned det meste. Vi fører en tøff kamp for å ta vare på naturen, og vi gir oss aldri, forsikret fungerende styreleder, Bjarte Hetland  i sin velkomsttale til landsstyret og sentralstyrets medlemmer.

Det er første gang landsstyret samles  til møte er at det ble valgt på landsmøtet i Trondheim tidligere i år. Det er også første gang landsstyret møtes i Stavanger i "moderne tid". Sist byen fikk besøk av organisasjonens fremste tillitsvalgte var i 1969 da fylkeslaget var vertskap for landsmøtet.

Øverst på landsstyrets agenda står oppfølging av arbeidsplanen som ble vedtatt av landsmøtet. Det er denne planen som er landsstyrets viktigste styringsredskap. Blant de mest aktuelle sakene står forberedelsene til forbundets 100 års jubileum neste år. Det blir jubileumsbok, utstillinger, konkurranser og en lang rekke lokale markeringer.

Selv om programmet er tett, blir det plass til en en guidet tur rundt Mosvatnet  på lørdag. I den forbindelse vil det bli gitt en presentasjon av Mostun natursenter som drives av fylkeslaget og som er hovedbase for Jæren våtmarkssenter. Lørdag kveld inviterer fylkeslaget til festmiddag på Mostun der kortreist  og økologisk mat står på menyen.

Hvis værgudene er med oss på søndag blir det kort utflukt til Store Marøy der fylkeslaget har drevet dugnadsrydding av kystlynghei og kulturlandskap de siste 12 åra.

Bildetekst:

Landsstyret, sentralstyret og ansatte samlet på trammen foran Mostun natursenter i dag (fredag).

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.10.2013

Livet i fjæra 2

Livet i fjæra

05.06.2018 | Sist oppdatert: 10.10.2018

Naturvernforbundets naturveileder Rakel Alvestad og dykkar/undervannsfotograf Rudolf Svensen har dei siste vekene teke med 5.klassar frå Hafrsfjord og Sunde Skule på ei undervannsreise i nære og fjerne farvatn.

Vindkraftseminar 4 croppet

NVE må under kontroll

01.06.2018 | Sist oppdatert: 04.06.2018

Janne Johnsen, Høyres gruppeleder i fylkestinget, tok et generaloppgjør med Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) under vindkraftseminaret på Mostun natursenter torsdag. - NVE gir fullstendig blaffen i fylkeskommunen, smalt hun til.

Preikestolen

Håpet ikke ute for Preikestolen nasjonalpark

15.05.2018 | Sist oppdatert: 27.05.2018

Det blir ingen supplerende nasjonalparkplan i 2020. Forslaget om dette fra SV og Kr.F fikk ikke flertall da saken ble behandlet i Stortingets energi- og miljøkomite på torsdag.